metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 17 °C

Sobota 18. května 2024. Svátek má Nataša

GALERIE: Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice Purkyňova

  14:08
Se stanicí podzemní dráhy se na Národní třídě počítalo už od samého prvopočátku, kdy se vůbec téma metra dostalo v Praze na přetřes, tedy už za první republiky. Definitivně se ale o jejím vybudování rozhodlo až v roce 1970. Samotné práce pak začaly o dalších sedm let později. Za oběť stanici tehdy padla řada historických domů a i z toho důvodu měla dlouho jen jeden výstup.
Architektonický návrh řešení interiéru severního vestibulu stanice Národní...

Architektonický návrh řešení interiéru severního vestibulu stanice Národní třída z roku 1970. Autory návrhu řešení byli architekti Poličanský a Aulický. | foto: Archiv DPP

„O stanici v těchto místech se uvažovalo už ve slavném projektu Konsorcia sdružených firem z roku 1941. Příprava tratě Dejvice–Pankrác dospěla do fáze prováděcího projektu,“ řekl Metru vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. „V prvním nástřelu dnešní sítě metra z roku 1970 se dělala urbanistická studie stanice Národní třída. Tehdy se stanice uvažovala jinde, zhruba pod Opatovickou ulicí s výstupy pod Mikulandskou do Národní a druhý vestibul s výstupem k Lazarské. Autory návrhu řešení byli architekti Poličanský a Aulický,“ doplnil Fojtík.

Stanice na nejstarším úseku linky B se původně měla jmenovat Purkyňova, ale nakonec získala lépe zažitý místopisný název, což nebylo během předlistopadové éry metra tak běžné jako dnes, i když je to zcela logické a cestování pro návštěvníky metropole je díky tomu mnohem přehlednější a lépe se v metru orientují. Architektonické řešení stanice nakonec dostala na starost Rada Mirvaldová-Staňková, která je podle Fojtíka zřejmě autorkou i vestibulu z roku 1985. Vybudování stanice stálo 344 milionů československých korun.

S druhým výstupem se počítalo od počátku

Původní vestibul na počátku provozu

Dokončovací práce na nástupišti

Stanice se otevřela 2. listopadu 1985. Trojlodní ražený chrám podzemní dopravy se zkráceným středním tunelem o délce 65 metrů a prodlouženou přístupovou chodbou ústil do povrchového proskleného vestibulu přímo vedle tehdejšího obchodního domu Máj. Cestující vyvezly ze stanice, která se nachází bezmála 40 metrů pod zemí, sovětské eskalátory dlouhé 75 metrů. Původní vestibul zprvu sloužil jen jako vyústění eskalátorového tunelu. V 90. letech byl ale rozšířen až k obchodnímu domu. Důvodem byla snaha vytvořit na místě nové komerční prostory.

Konstrukce stanice od samého počátku umožňovala prodloužit nástupiště jižním směrem, odkud by vedl druhý eskalátor do Vodičkovy, Jungmannovy, nebo Lazarské ulice. Tak se nakonec i stalo, nicméně namísto eskalátorů tu byl vybudován bezbariérový výtah. Stanice byla obložena tabulemi vrstveného plochého skla Connex se zlatou fólií. Strop pokryl bíle smaltovaný plech. V jejím zázemí se dohromady „ukrývá“ 117 místností.

Stanice se zavřela už po povodních

Dokončovací práce na původním vestibulu

Mezi hodnotná umělecká díla stanice se počítala skleněná reliéfní stěna vestibulu od akademického malíře Stanislava Libenského a prosklená fontána akademického sochaře Pavla Trnky a architekta Zbyňka Kabelíka. Stanice už jednou větší rekonstrukcí projít musela, protože si ji vynutily okolnosti. V září 2002 byla poškozena během ničivých povodní. Po jejím vyplavení byla mimo provoz a cestující se do ní vrátili až těsně před rokem 2003.

V souvislosti s výstavbou multifunkčního centra Quadrio bylo rozhodnuto o navazující rekonstrukci stanice. Zavřela se v červenci 2012 a po následující dva roky vlaky touto stanicí jen projížděly. Znovuotevření Národní třídy se cestující dočkali 27. června 2014. První vlak tu zastavil ve 14.23. Celkové náklady na rekonstrukci se vyšplhaly na 671 milionů korun, přičemž vybudování bezbariérového přístupu a výtahu do Lazarské přišlo na 169 milionů. Nákladnou proměnu stanice platil investor Quadria spolu s pražským magistrátem a dopravním podnikem.

Autor: Jiří Bigas Metro.cz

Hlavní zprávy

Dovolená je pro Čechy stěžejním bodem v kalendáři. Podle průzkumu balí až den před odjezdem

vydáno 18. května 2024  14:00

Ačkoli před odjezdem na dovolenou někteří prožívají mírnou nervozitu, u třetiny Čechů převládá radost a nadšení. Preferují kombinaci aktivní dovolené a...  celý článek

Je rozhodně lepší trávit čas v kolektivu než sedět doma a litovat se, říká parahokejista Krupička

vydáno 18. května 2024  7:00

Sport miluje. Česko reprezentoval na čtyřech paralympiádách. Při poslední výpravě se Zdeněk Krupička dokonce stal vlajkonošem.  celý článek

Paralelní světy, kočka a pocuchaný mozek. Bestseller Temná hmota nepřekvapuje

Strážce streamu
vydáno 17. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Štve vás manželka? Děti pořád jen pyskují? Šéf je blbec? Nevadí. Stačí, když si promyslíte, jaké vaše životní rozhodnutí vás do tohohle neutěšeného...  celý článek

Fanoušci MHD vymění letos na akci Autobusový den terminál metra Letňany za Letenskou pláň

vydáno 17. května 2024  5:00

„Po šesti minulých ročnících, které se konaly v terminálu u stanice metra C Letňany, se letošní akce uskuteční na zcela novém místě! V sobotu 18. května...  celý článek