„Jsme zásadně proti zničení tunelu a budeme požadovat, aby byl zachován,“ říká Dana Balcarová z místního občanského sdružení Krocan. Podle současného projektu má zázemí nádraží nahradit nový vestibul pod nádražím, přibude ještě třetí peron a všechny tři pak budou dostupné výtahem.
„Průchod pod nádražím bude řešen nově, ale nikoli lépe,“ domnívá se Balcarová. Podle čtenáře Martina Kubíka místní lidé již roky apelují, aby městská část požádala ministerstvo kultury o zařazení nádraží jako kulturní památky.
„Jediné ostrovní nádraží v Praze spolu s podchodem, který vypadá jako krásné starořímské katakomby, vytváří památkový celek.
Rekonstrukce nádraží● Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) připravuje takzvanou optimalizaci traťového úseku Mstětice – Praha-Vysočany, v rámci které bude modernizována i železniční stanice ve Vysočanech. ● Ve stanici budou nově navržena tři nástupiště, dvě ostrovní s délkou 300 metrů a jedno vnější s délkou 200 metrů. ● Všechna nástupiště budou zastřešena a propojena zrekonstruovaným a rozšířeným podchodem v nové poloze, kdy zároveň vytvoří pěší propojení mezi ulicemi Paříková/Podnádražní a U Vinných sklepů. ● Bezbariérová přístupnost má být zajištěna eskalátory a výtahy. Obě ostrovní nástupiště budou navíc propojena druhým novým podchodem pro přístup cestujících od Krátkého ulice. Stávající výpravní budova bude podle SŽDC úplně zbourána. |
Zboření Těšnova a zplundrování nádraží Vyšehrad je dostatečným mementem,“ varuje čtenář Kubík.
Podle místostarosty Prahy 9 Marka Doležala je to právě týden, co se úřední rozhodnutí o rekonstrukci nádraží objevilo na úřední desce. Má při ní primárně jít spíše o obnovu kolejí než samotného nádraží.
„Částečná rekonstrukce nádraží byla dvakrát projednávána veřejně s občany. Podchod pod kolejištěm nádraží byl nedílnou součástí plánů této rekonstrukce. Zástupci místních spolků k návrhům vesměs neměli námitky,“ tvrdí Doležal.
Institut pro plánování a rozvoj nyní navrhuje další diskusi o novém pojetí nádraží a doporučuje hledání řešení formou veřejné architektonické soutěže. O konečném osudu tunelu tak rozhodne až další jednání.
Stařičký průchod
Vypadá, jako by patřil k nějakému hradu. Jeho podoba se od roku 1872 prakticky nezměnila a patří mezi vůbec nejstarší v celé metropoli.
Pravděpodobně bude zachován pouze vstupní portál, který bude začleněn do konstrukce nové fasády budovy. Ta bude sloužit k odbavení cestujících, prodeji jízdenek, bude zde čekárna i veřejné toalety.