Po několika předchozích úspěších na poli motocyklových závodů odjel v pátek do Maroka, aby se zde nejen zúčastnil náročné soutěže ve dvou tisících metrech nad mořem, ale také se připravil na pouštní závod Dakar, kterého se v příštím roce na své motorce zúčastní.
Deník Metro ho vyzpovídal těsně před odletem. „Bláto, déšť nebo velká vedra? S tím nemám žádný problém,“ říká Lukáš Kvapil.
Má motorka při závodech v něčem výhodu proti autům?
Spíše naopak. Motorkáři jsou oproti závodníkům v autech mnohem zranitelnější, pokud dojde k nehodě. A během Dakaru jich také velké množství závod nedokončí. My na motorkách také nejsme chráněni před rozmary přírody. Letos jezdci během Dakaru zažili kroupy, sníh a mráz, povodně nebo teploty kolem 60 °C, motorkáři to všechno mají z první ruky. Oproti svému kolegovi z týmu Martinu Macíkovi, který jede v kamionu spolu s navigátorem a mechanikem, mám také tu nevýhodu, že jsem sám. Pokud se cokoliv stane, musím si umět poradit.
Pomáhají vám při závodění nějak vaše vojenské zkušenosti?
Určitě využiji fyzickou i psychickou přípravu, kterou jsem za ta léta absolvoval. A bude se mi hodit i to, že jsem zvyklý na polní podmínky, na bláto, vodu nebo velká vedra. S tím nemám žádný problém. Třeba navigovat jsem se naučil v irácké poušti, když jsem absolvoval misi. Určitě pomůže také schopnost zachovat si v krizových situacích chladnou hlavu, umět se rychle rozhodovat. Mezi motorkáři jsou často úspěšní jezdci kolem čtyřicítky, kteří už mají určité životní a závodní zkušenosti. Myslím, že zkušenost v armádě mě v mnoha směrech na Dakar dobře připravila.
Co vás čeká v Maroku?
V rámci přípravy na Dakar 2017 pojedu za tým KM Racing závod dakarské série, Merzouga Rally, který je dalším krokem k mému vytouženému snu. Čeká mě poměrně náročná rally pod taktovkou sportovního ředitele a několikanásobného vítěze Rally Dakar. Marc Coma zároveň v rámci závodu povede i tréninkový camp. Čeká nás mimo jiné maratónská etapa s bivakem v pohoří Atlas, v nadmořské výšce přes 2000 metrů nad mořem. V Maroku bychom měli také používat nové navigační systémy, podle kterých se pojede na Dakaru 2017. Už se na vše těším.
Co vás přivedlo k závodění?
Motorky mě baví celý život, jezdím na nich v práci i v soukromí. V patnácti letech jsem začal závodit na enduru o obsahu padesát kubických centimetrů a následně jsem postupoval do vyšších kubatur. Jako voják základní služby sloužící u Hradní stráže jsem viděl služební motocykly doprovázející prezidenta republiky a řekl jsem si, že to je práce, kterou bych chtěl dělat. Dále jsem postoupil k motocyklové jednotce Vojenské policie a řidítka mě doprovázejí celou mojí službu. Důležitá byla také moje účast na nejextrémnějším závodě Erzberg rodeo v Rakousku, kde si mě všiml spolumajitel týmu KM Racing a nabídl mi možnost účasti na závodě evropského poháru v Polsku. Výsledkem bylo pro mě výborné třetí místo, což jsem rozhodně nečekal. Dostal jsem příležitost a moje úsilí se tak zúročilo. Před dvěma lety ještě byla moje účast na Dakaru pouhým přáním, teď se zdá, že vše vyjde.