Co tedy má mít to správné kolo pro Prahu?
CityVelo je kompromisem mezi horským kolem do terénu a městským kolem. Praha je pro jízdní kolo poměrně oříškem, protože jednak tu jsou kopce a jednak spousta historických dlažeb, koleje tramvají a často povrch vozovek není důsledně opravován...
Takže vlastně kolo pro většinu českých měst...
Samozřejmě. Já říkám Praha proto, že patnáct let tu jezdím kolem a mé kolo se do této podoby postupně vyvíjelo. Když jsem v roce 1997 začínal, tak to bylo na starých favoritech, horských kolech, trekingových kolech, městských kolech. Vystřídal jsem celou řadu rámů, řídítek, sedaček, přehazovaček a někdy před deseti lety jsem zjistil, že to mé kolo se ustálilo do konkrétní podoba. A to jsou balónové pláště, automatická světla, která mohou stále svítit díky dynamu v náboji, které kola vůbec nezatěžuje, nábojová převodovka - to je věc, kterou nemusíte nikdy opravovat. Má také tu výhodu, že můžete přehodit při zastavení. Potom geometrie posedu je někde mezi městskými koly a mezi sportovními koly, čili nejste ani příliš shrbený, ani příliš nakloněný na silnici.
Kde se tato kola vyrábí?
Je to náš koncept, který se vyrábí v Německu. Se svým kolegou Láďou Bláhou jsme to vymysleli a kola si necháváme vyrábět. Máme vlastní montovací halu a německý partner je pro nás vyrábí.
V některých evropských městech funguje systém veřejné zápůjčky kol. Nezvažoval jste to v Praze prosazovat?
To je samozřejmě skvělá věc a na miniaturní úrovni to funguje v Karlíně. Ale je tam jedna velká podmínka, která musí být splněna proto, aby to fungovalo: systém musí být napojený na městskou infrastrukturu. To znamená v našem případě, kdy hegemonem je veřejná doprava, tak to musí být propojeno jako jeden ze subsystémů, jeden z následných dílků v řetězu veřejné dopravy. Dopravní podnik ani město to nemůže brát, že to je vůči nim něco externího. Jednak to musí být napojeno na Opencard, a jednak to hlavně musí být u terminálů veřejné dopravy, protože lidé dojíždějí z vnějších pásem měst a na tu cílovou cestu tam budou hledat toto kolo. Když bude připravená ta půda, že to město chce, tak pak ten systém je geniální a v Praze bude mít jednou velký úspěch.
CityVelo je kolo speciálně vyvinuté pro Prahu.
Kolik typů kol jste navrhli?
V současné době máme tři typy. Jelikož jsme otevřeli náš obchod letos na jaře, tak jsem je pojmenovali máchovsky Hynek, Vilém a Jarmila...
Jarmila je dámské kolo?
Je pro ženy, i když my tomu říkáme nízkonástupové kolo, a jelikož máte možnost na to kolo nasednout přímo a ne s tím rozmachem, je vhodné i pro muže. Byť jsme ho žensky pojmenovali.
Co se k tomu dá pořídit za příslušenství?
Co je tím fíglem CityVela je, že kolo je plně vybavené. Prodáváme ho včetně zámku. To kolo nepotřebuje nic dalšího, jelikož má stálá světla, má pláště s kevlarovou vložkou proti propíchnutí, čili nepotřebujete pumpičku ani lepení.
Kolo je vybaveno řadou technických vymožeností.
Takže když s kolem najedu na hřebík či sklo, tak nepíchnu?
Třeba já jsem na těch pláštích za poslední čtyři roky vůbec nepíchl. Jsou to docela drahé pláště, které mají zevnitř vystýlku z materiálu, který je špatně penetrovatelný, čili to propíchnutí je těžké. Stane se to, ale výjimečně.
Jaký je o vaše kola zájem?
Zájem je. Otevřeli jsme před měsícem a tak to postupně narůstá a jsem docela překvapení dobrou odezvou a těšíme se, co bude dál.
Říkáte kevlar, nábojová převodovka, vychytávky... to musí hodně stát, ne?
Kupodivu to není nijak drahé. To nejlevnější kolo začíná na deseti tisících a střední třída je kolem patnácti tisíc. Pak tam jsou další technické vychytávky, jako třeba přehazovačka bez stupňů s plynulým variátorem, a takové kolo pak vyjde na dvacet tisíc a víc.