metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 4 °C

Pátek 7. února 2025. Svátek má Veronika

Konečně! Autovraky už brzy začnou mizet z ulic Prahy

  11:39
Několik let hyzdí ulice a zabírají místa. Blíží se konec šlendriánu.

Majitele autovraků bývá nemožné dohledat. Proces pak trvá dlouhé měsíce. | foto: Motor

Auta bez registračních značek, s vypuštěnými koly a zarůstající vegetací. Takový je pohled do mnoha ulic v Praze. Nejenže ohrožují životní prostředí, ale také zabírají cenná parkovací místa. S tím bude brzy konec. Sněmovna konečně schválila tolik očekávaný dokument – novelu silničního zákona, která jasně definuje, co vrak je a co není. Novela ještě musí projít Senátem a také ji musí podepsat prezident. Zřejmě vše projde hladce.

Vlastníci silnic tak budou moci dát odtáhnout vozidla, která nebudou mít déle než půl roku platnou technickou prohlídku. Podle současného zákona je možné dát odtáhnout vrak auta pouze v případě, že má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor.

V budoucnu to ale bude výrazně jednodušší. Podle vedoucího silničního správního úřadu Prahy 10 Daniela Čecha bude odstavení takového auta navíc přestupkem za pokutu až 300 tisíc korun.

Na hraně zákona

V Řeporyjích vraky „levitovaly“. Dostávaly se na silnice, kde blokovaly dopravu. To už městská policie musela konat. 

Ve skutečnosti to ale byli zřejmě místní občané, kterým došla trpělivost. Podle policie však jejich konání bylo na hraně zákona.

Autovraky trápí česká města už několik let. Například podle městské policie v Praze jich bylo k první polovině minulého roku evidováno přes 400. Některé městské části se šlendriánem bojovaly po svém.

Například starosta Prahy 3 Jiří Ptáček v říjnu sdělil, že jeho městská část začala více spolupracovat s obyvateli a městskou policií. „Za loňský rok z ulic Prahy 3 zmizelo 35 dlouhodobě odstavených vozidel a další zhruba tři desítky ještě řešíme. Novelu zákona rozhodně vítám. Při odstraňování autovraků vždy procházíme časově náročným úřednickým maratonem. Za každým odstaveným vozem se skrývá jiný příběh,“ říká pro deník Metro Ptáček.

Jiné, o dost razantnější řešení učinili na druhé straně hlavního města. V Řeporyjích zaúřadovaly „tajemné síly“. Autovraky se začaly objevovat přímo na silnicích a blokovaly je. V těchto případech je strážníci mohli – přesněji řečeno museli – odtáhnout.

Novela

  • Včera poslanci schválená novela předpokládá, že vlastník komunikace by majitele vozu nejprve vyzval, aby vozidlo podrobil pravidelné technické prohlídce, nebo odstavil jinam. 
  • Pokud by provozovatel nereagoval, mohl by po dvou měsících odstranit vůz na náklady provozovatele s informací, kde se jeho vůz nachází. V případě, že by provozovatel o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace by je mohl vydražit, případně zlikvidovat.
Autor: Marek Peška Metro.cz

Hlavní zprávy

Linka M vyjela! O největších pražských tajemstvích vypráví spisovatel David Černý

PODCAST
vydáno 5. února 2025  18:30

Deník Metro spouští nový podcast. Linka M vás vezme do podzemí i do historických uliček Prahy. Jaká tajemství ukrývá hlavní město? Historik a novinář...  celý článek

Německý „vojín Ryan“ byl válečný zločinec. Místo líbánek pozval manželku na popravy Židů

vydáno 7. února 2025  5:20

Musel z bojiště pryč, protože zbyl jako poslední syn z rodiny. To není voják, jak ho známe z filmu Steven Spielberga Zachraňte vojína Ryana. Podobný...  celý článek

Na obzoru je další pandemie. Řím zničili barbaři, Česko i Evropu může zahubit obezita

vydáno 6. února 2025  6:48,  aktualizováno  18:48

Bez auta či elektrokoloběžky a elektrokola nedáme ani ránu. Vyspělá technika nám současně pomáhá i nás ničí. Přestali jsme se hýbat a z obezity se stal...  celý článek

Jóga ho změnila. Z vyhořelého ajťáka Lukáše se stal jogín, který založil značku zdravého obouvání

vydáno 5. února 2025  17:52

Změnil profesi a je spokojený. Tak by se jednou větou dost možná popsal Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel značky zdravé obuvi Ahinsa shoes. Cesta...  celý článek