Nechat své kolo zaparkované u venkovního stojanu si většina cyklistů stále netroufá. "V Praze nebývá zvykem na ulicích kolo nechávat," potvrzuje i Vratislav Filler z iniciativy AutoMat. Důvod je jasný. Právě bicykly jsou totiž oblíbeným cílem zlodějů. Ti v minulém roce v celé zemi ukradli jízdní kola v celkové hodnotě 120 milionů korun.
Lidé jsou ke krádežím lhostejní
Policisté, kteří krádeže vyšetřují, si stěžují na lhostejnost kolemjdoucích. "Nezřídka se kvůli ní stává, že ke krádežím dochází za bílého dne i na rušných ulicích," popisuje mluvčí pražské policie Jan Daněk.
Cyklisté kvůli drzým zlodějům vymýšlejí často bizarní způsoby, jak krádežím kol předejít. "Lidé si pořizují atypická kola. Stále více cyklistů si nechává svůj bicykl obarvit na růžovo. Zloději se totiž těmto křiklavým kolům vyhýbají," popisuje současný trend Filler.
Jsme líni, kolo chceme s pohonem
V ulicích metropole se prohání stále více elektrokol. Provozovatelé půjčoven kol s pohonem si mnou ruce. „V dubnu jsme otevřeli zbrusu novou půjčovnu v Jungmannově ulici v Praze 1. Za první měsíc kolo na elektrický pohon otestovalo třiačtyřicet lidí, v květnu již jejich počet narostl na necelých osmdesát,“ popisuje Petr Holubec, mluvčí společnosti Pražská energetika, která půjčovnu provozuje.
Samotné půjčení kola vyjde přibližně na sto korun za hodinu jízdy. Co však může cyklisty odradit, je záloha, kterou musí složit, aby si mohli kolo vůbec vypůjčit. Zatímco u zákazníků Pražské energetiky záloha činí tisíc korun, ostatní zájemci si musí připravit deset tisíc korun. „Cenově výhodná je pro zákazníky víkendová výpůjčka. Zájemce si může elektrokolo vyzvednout kdykoli v pátek a vrátit až v pondělí,“ popisuje Holubec.
Jak ochránit své kolo
|