metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 6 °C

Neděle 9. února 2025. Svátek má Apolena

Křižíkova „elektrika“ jezdila jen z Letné do Stromovky

  7:27
Předchůdce dnešního dopravního podniku oslaví zítra 120. výročí.
Zahájení provozu na první tramvajové trati

Zahájení provozu na první tramvajové trati | foto: Archiv DPPMetro.cz

Tramvaje poháněné elektřinou, v té době ještě hovorově zvané elektriky, se ulicemi metropole prohánějí už od roku 1891. Prvenství patřilo Křižíkově dráze, která cestující vozila jen necelý kilometr z Letné ke Stromovce. Pět let poté přidal elektrotechnický průkopník linky do Libně a Vysočan, za další rok pak následovala trasa směrem na Vinohrady.

Ve stejné době podnikatel Matěj Hlaváček otevřel svou pouliční dráhu mezi Smíchovem a Košířemi.

Do věci se také vložilo město. „Pražští radní zřídili k prvnímu září 1897 Kancelář městských elektrických podniků, později zapsanou do firemního rejstříku pod názvem Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, které postupně převzaly provozování všech pražských tramvají,“ řekl vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

V městské režii se jako první ocitla trať vedoucí na Královské Vinohrady vybudovaná Františkem Křižíkem a na jaře 1898 převzaly Elektrické podniky provoz koňky, již provozoval od roku 1875 belgický podnikatel Eduard Otlet. Tramvaj tažená dvěma koňmi v té době jezdila na Smíchov, Malou Stranu i na Vinohrady, v rukou města se ale brzy začala měnit v elektrickou. Poslední koněspřežná linka na Karlově mostě skončila až v roce 1905.

Provoz tramvají ovšem nebyl zdaleka jedinou starostí městské firmy založené před sto dvaceti lety. Zabývala se také dodávkou elektrické energie, a to od její výroby, přes správu vedení, až po samotný prodej. Tento systém fungoval až do konce druhé světové války.

Za okupace přišel útlum dopravy, nejprve té autobusové. V roce 1942 se Elektrické podniky sloučily s městskými plynárnami a vodárnami v jednotné Městské podniky pražské. V září 1946, jen pár dní po 49. výročí založení podniku, se pak dopravní větev osamostatnila pod názvem Dopravní podniky hlavního města Prahy. Ten si dopravce až na změnu množného čísla na jednotné zachoval dodnes, z části provozující elektrickou síť vznikla současná Pražská energetika.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Co bude se Supermanem? Kvůli autorským právům ho mohou klidně zakázat

vydáno 8. února 2025  13:00

Mohou kvůli autorským právům Muže z oceli reálně zakázat? Dopadneme jako Australané a Briti? Doplatí Česko na dědice slavného kreslíře? Odpověď na tyto...  celý článek

Sláva Ukrajně! První březnový den se Juliska převleče do modré a žluté

vydáno 8. února 2025  7:00

Lubomír Horák je bývalý voják, účastník zahraničních misí. Nyní má v hledáčku charitativní běh, který nazval RUN4UKR. „Přihlášení běžci symbolicky poběží...  celý článek

Nepohodlné památky i historické části Prahy. Osm míst, které bychom si mohli odpustit

vydáno 7. února 2025  16:24

Praha je krásné město plné historie, kultury a fascinující architektury. Nicméně, stejně jako v každé velkoměstě, existují místa, která nejsou pro...  celý článek

Horor s Hugh Grantem bude brzy online. Manželku v něm mladé misionářky vyhlížejí zbytečně

Strážce streamu
vydáno 7. února 2025  14:00

STRÁŽCE STREAMU Čarodějnice (2015), Děsivé dědictví (2018) nebo Slunovrat (2019). Počiny stále hvězdnějšího studia A24 nebývají vždy brilantní. Jako o originálních, či...  celý článek