Nízkopodlažní tramvaje z dílen plzeňské Škody Transportation typu 15T brázdí ulice metropole již dekádu. Takzvaná patnácttéčka, jak fanoušci hromadné dopravy tento výrazný vůz nazývají, si za tu dobu užila své. Některým bude již navždy připomínat vůz, podle jehož masky již na dálku poznáte, který je vybaven klimatizací a který ne. Jiným bude evokovat spíše deset let soustavných poruch. Za tu dobu se nezaměnitelná tramvaj stala bezesporu legendou.
Poruchy a reklamace
Plzeňská firma Škoda Transportation předala pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa v loňském roce. Dosud je tato akce považována za jednu z největších zakázek plzeňské skupiny a zároveň největší jednorázovou modernizaci pražské hromadné dopravy.
„Naše vozidla za těch deset let úspěšně završila více než 50 milionů ujetých kilometrů v provozu s cestujícími,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Škody Transportation Petr Brzezina.
Tramvaj nejvíce proslula hlavně množstvím poruch, které ji provázely již od zkušebního provozu. Vše vyvrcholilo před sedmi lety velkou reklamací, kdy se dopravce obrátil na dodavatele tramvají s více než osmi sty podněty. Mezi ně patřily například závady na pantografech. U několika tramvají se také objevila porucha brzd, potíže byly i s odtokem vody z čela vozidla či kratšími stíracími lištami čelního okna kabiny řidiče. „Na voze číslo 9280 se na Petřinách uvolnila obruč kola a došlo k vykolejení tramvaje. Tramvaj musel na koleje vrátit jeřáb,“ připomněl loni na Facebooku Bořivoj Všímavý, velký fanoušek MHD.
Nápadný čumák
V uplynulých letech byla u těchto tramvají také upravena například přední maska vozu, začala do nich být montována klimatizace a změněn byl typ sedaček. Původní dřevěné, po nichž cestující za jízdy sklouzávali, výrobce začal nahrazovat plastovými. Dopravní podnik také v průběhu času doplňuje klimatizaci do těch vozů, které ji neměli nainstalovanou z výroby.
Klimatizované vozy 15T od těch neklimatizovaných bezpečně poznáte tak, že mají žlutý čumák. Dokončení celého projektu je narýsováno do konce roku 2021. „Bohužel v minulosti nikdo neřešil, že v letním horku se nebude dát v tramvajích 15T dýchat. Proto musíme tento dluh z minulosti teď splatit, byť cena je samozřejmě vyšší, než kdyby se na klimatizace myslelo od začátku objednávky,“ obhajoval nutnost doplnění klimatizace do všech tramvají 15T náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Jezdí i ve světě
Tramvaj ForCity Alfa Praha je podle výrobců první sériově vyráběnou stoprocentně nízkopodlažní tramvají s otočnými podvozky na světě. Proto není divu, že brázdí také ulice Ostravy, Plzně a rovněž německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Vozy jezdí také v lotyšské Rize a v mírně obměněné verzi i v Saské Kamenici.
Patnácttéčky jsou zkrátka legendou. Další pražské tramvajové výročí připadá na tramvaje řady T3. Těmi jezdíme dokonce již úctyhodných dvacet let.