Co se před časem zdálo pouhým snem několika projektantů, jakým byla například lanovka mezi Dvořákovým nábřežím a Letenskou plání či ruské kolo na břehu Vltavy, dostává nyní reálné obrysy. Mezi Podbabou, zoo v Troji a Bohnicemi nejspíš opravdu začne v následujících letech jezdit nová kabinková lanová dráha.
Magistrát se na tom dohodl s dotčenými městskými částmi, které nápad vcelku jednohlasně podporují. Pro všechny zúčastněné jde však podle radního Prahy 8 pro dopravu Tomáše Slabihoudka o kompromis, který má zkrátit čekání Pražanů na novou tramvajovou trať.
Rychlá lanovka14 Až tolik kabin s kapacitou 35 osob má být na nové lanové dráze. Ty budou jezdit v intervalu 63 sekund ve špičce. Maximální přepravní kapacita je 2000 osob za hodinu. |
„Naším usnesením v této otázce v podstatě kopírujeme usnesení Prahy 6. Dopravní komise osmé městské části souhlasí se stavbou lanové dráhy Bohnice–Podbaba, ale jen za splnění několika předpokladů. Těmi jsou především výstavba dostatečných kapacitních P+R parkovišť v lokalitě a také záruka, že stavba neohrozí výstavbu tramvajové trati spojující mostem obě městské části,“ říká pro Metro Slabihoudek.
Podle místostarosty Prahy 6 pro dopravu Jiřího Lály lanovka z Podbaby nijak neřeší rozvoj hromadné dopravy v šesté městské části. Radní tak na ni podle něj ani nemohou pohlížet jako na něco víc než alternativu slíbených tramvají. Ty mají jezdit ze zastávky metra Kobylisy ulicemi Čimická a K Pazderkám a potom tunelem a mostem do Podbaby. V Bohnicích by tak byly pouze okrajově.
Vedení osmé městské části ale nechce tramvaj vedoucí do sídliště Bohnice. Tomu se však diví opoziční zastupitel Prahy 8 Petr Vilgus. „Otevřeně říkám, že obavu obyvatel Bohnic z tramvaje a nadšení pro cestování autobusem nechápu. Stačí se podívat do Kobylis – zde jezdí tramvaje a místním to nijak neškodí. Naopak. Sám jsem řadu let bydlel na sídlišti spojeném s městem jen autobusy a považoval jsem to vždy za očistec. Je absurdní, že tak velké sídliště, jakým jsou Bohnice, je se světem propojené jen autobusy na zastávku metra Kobylisy. Každé ráno se tu odehrává přestupní armagedon,“ dodává Vilgus.
Nejvíce tak na lanovce pravděpodobně „vydělá“ trojská zoo. Jejím cílem je totiž vybudování nového vchodu v Podhoří, u současného přívozu, a to nezávisle na stavbě lanovky. Prostřední zastávka lanovky by měla být umístěna u tohoto budoucího vchodu v dochozí vzdálenosti asi sto padesát metrů. „Druhý vchod ve spojení s lanovkou by podle našeho názoru pomohl s dopravou do zoo, a tedy by to dopravně ulevilo i městské části Praha-Troja,“ doplňuje Tomáš Slabihoudek.
Dráha místo kolejíTramvajová trať, kterou městské části preferují, nevznikne dříve než do dvaceti let.
|