Desítky reakcí plných obav, strachu i stížností na chování cestujících. Tak vypadá redakční pošta poté, co lze od pondělka do všech vozidel hromadné dopravy v hlavním městě opět nastupovat předními dveřmi. V autobusech se také uvolnily doposud zablokované přední řady sedadel. „Mám strach o manžela. Jsem zdravotní sestra a následky covidu vidím každý den. Většina řidičů dosud není očkována nebo teprve na termín čekají či mají jen první dávku,“ napsala deníku Metro Monika Doušová. Že na řidiče nyní cestující snadněji „naprskají“ virus, si myslí i řidič autobusu Vít Kroč nebo uživatel Facebooku deníku Metro Michal Václavík. Na nerudnost cestujících dle svých slov doplácejí právě autobusáci. Například řidič Pavel Felt je slovně napadán za to, že za jízdy nemá nasazenou roušku. Při tom je „schovaný“ za plexisklem.
Navíc povinně mají mít autobusáci či tramvajáci zakrytá ústa a nos jen v některých případech. „Řidič MHD musí mít nasazenou roušku jenom tehdy, pokud je v bezprostředním kontaktu s cestujícími,“ uvádí na pravou míru očekávání některých cestujících mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.
Návrat do normálu
|
Nářky řidičů, kterým vadí návrat do normálního režimu, se však povětšinou setkávají s nepochopením čtenářů. Vidět je to například v diskusi na Facebooku deníku Metro. Například podle Zdeňka Horáka řidiči jednoduše zlenivěli a nechce se jim po dlouhé pauze začít zase přední dveře pracně otevírat. Podle Petra Semeráka se zase chtějí vyhnout komunikaci s lidmi. Většina nicméně uvádí, že mají-li řidiči strach z onemocnění, nikdo jim nebrání dobrovolně nosit respirátor. „Závidím jim, že nemusí mít roušku. Dnes jsem viděla šest řidičů – a všichni bez,“ píše Markéta Dolejší.
Koordinaci a provoz všech městských i příměstských autobusových linek má v hlavním městě na starost organizátor dopravy Ropid. Ten rovněž v pondělí „zakázané zóny“ na základě zmocnění od magistrátu v Praze zrušil. Podle Drápala stěžovatelé z řad řidičů městských autobusů zapomínají na kolegy z těch příměstských. Ti totiž neměli během pandemie možnost ani odložit roušky, ani se nesetkávat s potenciálně nakaženými cestujícími.
„Pokud víme, řidiči i v Praze byli zařazeni do kritické infrastruktury, mohou se tedy očkovat. Je také důležité dodat, že oproti svým kolegům na příměstských regionálních linkách, kde řidiči přicházeli do přímého kontaktu s cestujícími i v době těch největších protiepidemických omezení, je jejich styk s cestujícími naprosto minimální,“ uzavírá Drápal.