Vrací úder a ptají se: „Jste na severní polokouli?“ Smyčka se pomalu stahuje a už větří, odkud volají. Skupiny se střídají v pokládání otázek typu ano/ne, snaží se zjistit, odkud protihráči jsou.
Naše babičky se učily jazyky tím, že psaly dopisy, dnes děti skypují. „Mystery call děláme celoročně. Voláme asi jednou za dva měsíce s každou třídou,“ vysvětluje učitel anglického jazyka Miroslav Dvořák, který si pro přiblížení české kultury oblékl chodský kroj. Pro školu je to oživení výuky nejen cizích jazyků, ale i zeměpisu a poznávání cizích kultur.
„Je to skvělá věc, jak využít nabité znalosti v praxi. Můžete stokrát udělat hodinu konverzace. Ale není tam takový ten tlak, to překonávání ostychu, kdy opravdu musíte s někým mluvit cizím jazykem. Tak to má svůj smysl,“ chválí si Dvořák Mystery Skype, při kterém se před obrazovkou střídají žáci po jednom.
Jak se zapojit?● Stačí se jen přihlásit a vybrat si na education.microsoft.com. ● Při Mystery Skype děti hádají, do jaké země se dovolaly, pomocí otázek typu ano/ne. ● Přes Skype probíhají i odborné přednášky v cizím jazyce. ̈ ● Virtuální výlety děti vezmou na běžně nedostupná pracoviště, třeba do zoo. ● Skype Patron je dvoudenní akce, kdy se školy aktivněji zapojují do přednášek a soutěží, aby dohromady nacestovaly co nejvíce virtuálních mil. |
Do tohoto projektu se může zapojit každá škola. „Učitel se přihlásí na stránkách Skype Education a vybere si nějakého zahraničního partnera a domluví se s ním, kdy si zavolají pomocí Mystery Skype,“ říká Dvořák.
A jak telefonický hovor pokračoval? „Žijete v Severní Americe?“ ptala se třída z Červeného vrchu. „Néé,“ usmívají se zahraniční žáci a dál se ptají: „Sousedíte s Německem?“ To už českým žákům lehce mrzne úsměv a začínají se ošívat. Prohlíží si mapu světa, aby mohli lépe najít protihráče. Nakonec vítězí Češi, zjistili, že se dovolali do JAR, ale hádají i nadále, tentokrát konkrétní město. Závěrem se baví o vánočních prázdninách, které v Jihoafrické republice už začaly.
„Vy máte dva měsíce prázdnin v létě?!“ jsou nadšené děti v Africe. Do programu se zapojují žáci a studenti s pokročilejší znalostí jazyka. „Měli jsme sedmáky, osmáky, ale i čtvrťáky. Samozřejmě to pak vypadá jinak a člověk se tomu musí trochu přizpůsobit,“ dodává Dvořák. V praxi učitel žákům pomáhá.
Vzdělávací program má tři stupně (viz box), jedním z nich je i poznávání míst, kam se běžný člověk nedostane. „Letos byla například možnost se dovolat na nejseverněji trvale obývanou výzkumnou stanici, kterou výzkumník s dětmi prošel, ukázal jim, jak to funguje,“ říká Karel Klatovský, manažer vzdělávacích programů Skype. Děti se mohly také podívat v rámci projektu Nasa do batyskafu několik metrů pod mořem se známým vědcem Fabiánem Cousteau. A letos v květnu děti navštívily základní tábor na Mt. Everestu.