Přirovnáváte internet k supermarketu. Proč?
Protože s informacemi je to jako s potravinami. Lidé chodí do supermarketu, vybírají si je tam a následně konzumují. Bohužel si neuvědomují, že špatná informace může být stejně škodlivá jako nějaká shnilá potravina. Informace jsou produkt jako každý jiný, jen mají přívlastek mediální. A to se snažíme naším průvodcem po internetu lidem předat.
Nebuď loutkaProjekt vznikl na Masarykově univerzitě v Brně. Jeho cílem je zvýšit povědomí o důležitosti mediální gramotnosti. „Startujeme projekt, protože se nechceme dívat na to, jak se chytré mozky plní hloupými informacemi,“ píše se na webu Zvolsi.info. Zde najdete vtipný manuál, díky kterému rozeznáte falešnou zprávu od pravdivé. |
Projekt jste mimo jiné rozjeli, protože se po internetu šíří bludy. Zkuste dát příklad nepravdivé zprávy.
Naším úkolem není ukazovat na někoho konkrétního. Nechceme nikomu říkat, co má číst a co si myslet. Ukazujeme pouze na přešlapy dezinformačního obsahu. Na webu Zvolsi.info nabízíme klíč, jak nepravdivou zprávu od té pravdivé rozeznat. Je ale na čtenářích, jaký postoj k němu zaujmou.
A co je tedy ten klíč? Jak čtenář pozná, že článek asi není pravdivý?
Na webu máme uvedeny různé body. Mluvíme v nich ozdrojování – dívat se po jménech autorů článků, radíme, aby si je čtenář vygooglil, když si není čímkoliv jistý. Poukazujeme na svalování viny a nálepkování, vymýšlení faktů, manipulaci obrazovými prostředky a na hru se strachem a emocemi. Každý bod je v průvodci vysvětlen a ukázán na příkladech.
Lidé ale podle mě na internetu nechtějí číst dlouhé naučné návody. Je i váš průvodce dlouhý?
Člověk si ho celého pročte během deseti minut. Je napsaný vtipnou a přátelskou formou. Je doplněný o konkrétní příklady v podobě obrázků a hlavně je u každého „podrubrika“ Jak se nenechat zmást.
Jsou u nás weby publikující lživé informace?
V českém mediálním prostoru takové weby bezesporu jsou. Ale nechceme doopravdy ukazovat na někoho konkrétního. Tím, že nebudeme poukazovat na nějaké konkrétní médium, máme nejlepší předpoklad dostat se ke každému. V naší příručce sice uvádíme konkrétní příklady, ale skryjeme zdroj zprávy. Není pro nás důležitý, verdikt je na čtenářích.
Projekt je zaměřený na mladé. Proč ne i na starší uživatele internetu?
Pracuje na něm devět studentů, jsme mladí lidé. Myslíme si, že nejsme od naší cílové skupiny tak daleko. Dokážeme je efektivně oslovit a komunikovat s nimi. Zároveň jsou to lidé, kteří mají stále otevřené hlavy, a je snazší s nimi pracovat. Ale je zajímavé zmínit, že pozitivně na naši kampaň reagují právě i starší lidé, kterým forma pro mladé lidi přijde humorná a líbí se jim.