Pokud vás nesvazuje pracovní dress code, pravděpodobně na sebe ve studených prosincových dnech hodíte prostě jen teplejší bundu či kabát a zimní boty. Pro zaměstnance dopravců působících v hlavním městě ale platí konkrétní pravidla. Deník Metro zmapoval, co všechno mají zástupci těchto profesí při oblékání na výběr.
Lidé z dopravního podniku
Zaměstnanci největšího pražského dopravce fasují své uniformy z takzvané kolekce výstrojních součástí. Ta obsahuje jak zimní, tak letní kousky. Záleží tedy jen na zaměstnancích, zda se rozhodnou sáhnout v chladnějších dnech například po kulichu s charakteristickým vyšitým logem dopravního podniku (DPP), zateplené bundě či si jen omotají kolem krku kostkovanou šálu.
„Zpětná vazba o spokojenosti či nespokojenosti zaměstnanců, včetně možných doporučení k případným úpravám či doplnění kolekce, je zajištěna poměrně jednoduše – a to dotazníkovou formou na místech k tomu určených. Každý zaměstnanec má možnost vyjádřit svůj názor a podněty k používaným výstrojním součástkám,“ říká pro Metro mluvčí DPP Aneta Řehková.
Problematiku uniforem průběžně řeší také takzvaná Komise pro výstrojní součásti. „Historicky byla zřízena právě za tímto účelem. Nutno ovšem připomenout, že s ohledem na stále trvající pandemickou situaci bohužel dochází k prodlužování termínů dodávek některých výstrojních součástí,“ dodává pro Metro Řehková.
Moderní Arriva
Teplejší oblečení a obuv fasují i zaměstnanci druhého největšího pražského dopravce – Arrivy. Podle Jana Holuba, mluvčího společnosti, si své pracovní oblečení chválí.
„Před třemi lety jsme výrazně proměnili naše uniformy. Chtěli jsme, aby se zaměstnanci ve stejnokroji cítili dobře, rádi ho nosili a byl moderním doplňkem, ať už jde o střih, použité materiály, nebo barevné provedení,“ vzpomíná pro Metro Holub.
Chladné počasí je podle něj pro všechny řidičky a řidiče náročné. Proto si mohou ze stejnokrojové výbavy obléct třeba zimní bundu s reflexními prvky. Nejvíc ale v Arrivě frčí takzvané softshellky. „Tato bunda, kterou máme v nabídce, je mezi řidiči velmi populární. Nabízíme jim také fleecovou mikinu v našich barvách, jako lehčí, ale přesto hřejivou variantu. Nezapomněli jsme ani na pokrývku hlavy. Vybrat si tak v rámci výstroje mohou i černou zimní čepici,“ doplňuje pro Metro Holub.
Zaměstnanci Českých drah
Samostatnou kapitolou jsou stejnokroje pro vlakové čety. Jelikož většinu pražských a příměstských linek provozují České dráhy (ČD), zaměřil se deník Metro právě na oblečení jejich zaměstnanců. Ti mají podle mluvčího ČD Lukáše Kubáta nárok na stejnokroj, který si mohou, podobně jako například zaměstnanci DPP, vybrat z katalogu výstrojních součástí.
„Zimní stejnokroj tvoří například zimní bunda, kabát, zimní kalhoty a sukně, rukavice nebo šála,“ popisuje pro Metro Kubát. Podoba stejnokrojů vlakových čet se mírně měnila naposled před šesti lety. A to i přesto, že v roce 2019 začala Českým dráhám dodávat oblečení jiná společnost než doposud, firma Vestimentum. O výměnu dodavatele šlo však tehdy jen na první pohled. Vítězná firma totiž patří pod oděvní holding Blažek, který stejnokroje dodával i před rokem 2019. Design zasmluvněných uniforem včetně doplňků tak zůstal zachován.
„Rovněž byl zachován vyšší standard kvality materiálů. U vybraných položek došlo na základě dotazníku mezi zaměstnanci k dalšímu vylepšení komfortu užívání, a to třeba k zvýšení odolnosti materiálu saka proti žmolkování či oděru,“ vysvětlil tiskový odbor.
Příměstští řidiči
Do teplejšího outfitu se v těchto dnech oblékají také řidiči příměstského autobusového dopravce Martin Uher. Zaměstnanci společnosti sídlící v Mníšku pod Brdy podle Martina Uhera mladšího, jenž dopravce vede společně s otcem, nosí modrou polokošili, případně přes ni přehodí černou vestu. „Co u nás nefasují, jsou boty. Ty jsme dříve zkoušeli dodávat, ale nezadařilo se. Podmínkou je tedy obuv vlastní a musí být pochopitelně pevná,“ vysvětluje pro Metro Uher.
Letos si podle něj mezi zaměstnanci získala největší oblibu softshellová mikina. „Zaměstnanci, kteří jsou u nás déle, pak fasují ještě zateplenou zimní bundu. Nejde ani tak o to, jak dlouho u nás jsou, spíše je to myšleno tak, že na bundu v uvozovkách nedosáhne brigádník,“ upřesňuje Uher.
Převozníci Pražských Benátek
Svůj pevně definovaný dress code mají i pražští převozníci. Na přívozu Vyšehrad a přívozech P1 a P2, které jsou v provozu celoročně, můžete v chladnějších měsících vídat zaměstnance v červených pletených kulíšcích. „V zimě zaměstnanci odkládají charakteristické námořnické špičky s nápisem Pražské Benátky. Kulichy jsou bez bambulek a vypadají vkusně,“ svěřují deníku Metro zástupci obchodní rady společnosti Pražské Benátky.
Podle oblečení poznáte také kormidelníka od strojníka. Druzí jmenovaní, kteří mívají na starost chod lodi, nikoliv kontakt s cestujícími, bývají odění do tmavěmodrého stejnokroje. „Součástí obleku kormidelníka jsou pak bílé kalhoty, modro-bíle pruhované tričko a černý kabát. Pokud je velká zima, přichází na řadu také bílý nákrčník a také teplé rukavice,“ dodávají pro Metro zástupci společnosti.
Obyvatelé metropole přívozy na Vltavě využívají nejen jako běžný dopravní prostředek, ale také jako víkendovou atrakci. Oblečení převozníků dotváří celkový zážitek. „Boty mají zaměstnanci vlastní. Ideálně by měly být bílé,“ doplňují zástupci vodního dopravce.