Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří

Nahlédněte do vesmíru. Planetárium slaví 25. narozeniny Hubbleova teleskopu

Planetárium Praha si připomíná výročí Hubbleova vesmírného teleskopu, který před 25. lety vynesl na oběžnou dráhu kolem Země raketoplán Discovery. Teleskop se stal jedním z nejdůležitějších přístrojů v historii astronomie a významně se zasloužil o prohloubení poznatků o vesmíru.
Planetárium Praha | foto:

Planetárium odhalilo unikátní tisk výročního snímku o rozměrech 3 x 2,5 metru, který mu věnovala Evropská kosmická agentura. Připravilo také program Oko do vesmíru, který pojednává o Hubbleovu dalekohledu a jeho historii. V nabídce ho bude mít ještě měsíc.

Návštěvníci mohou obraz najít ve foyer přesně před maketou teleskopu. „Je to hvězdokupa, skupina velmi mladých hvězd, kde se znovu rozzařují další a další nové hvězdy. Tvrdíme, že je to ohňostroj, který vesmír připravil pro Hubbleův kosmický dalekohled,“ popsal snímek zástupce ředitele planetária Jan Šifner. Připomněl, že za 25 let změnil dalekohled významně pohled na vesmír a astronomům pomohl lépe zkoumat jeho tajemství.

Na oběžnou dráhu byl vynesen 24. dubna 1990. Přístroj, který vyrobili vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) a Evropské vesmírné agentury (ESA) a je pojmenován po americkém astronomovi Edwinu Hubbleovi, pracuje ve vesmíru dodnes. Dvanáctitunový teleskop obíhá ve výšce asi 600 kilometrů nad povrchem Země, což je o 170 kilometrů výše než orbit Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Zemi oběhne za 96 minut rychlostí zhruba 8 km/s.

Teleskop objevil temnou hmotu i obří černé díry

Jedním z hlavních vědeckých důvodů pro stavbu teleskopu bylo měření velikosti a stáří vesmíru a testování teorií o jeho původu. Snímky z teleskopu daly mimo jiné důkazy o existenci takzvané temné hmoty a energie či supermasivních černých děr. Astronomové mohou pozorovat černé díry přímo. Pomohly také zpřesnit stáří vesmíru na 13,5 miliardy let a objevily nejstarší galaxie zrozené necelou miliardu let po vzniku vesmíru. Dále zachytily bombardování Jupitera kometami a potvrdily, že zformování planetárního systému Slunce není v naší galaxii žádnou výjimkou.

Autor: ČTK

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30