V metru je už nyní vyměněno zhruba 80 procent kamer a staré rozvody nahradily nové optické kabely. Projekt komplexního bezpečnostního systému zajistí dopravnímu podniku inteligentní videosignál, se kterým bude dopravce pracovat. „Zákon nám neumožňuje pořizovat záznamy, ale pouze vyhodnocovat signál z kamer,“ vysvětluje generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.
Inteligentní software bude vyhodnocovat chování cestujících. Má rozpoznat jejich případné nestandardní chování. „Odhalíme výtržníky, ale i kapsáře či vandaly,“ vypočítává Gillar. Do konce roku by měl systém začít fungovat ve třech frekventovaných stanicích v centru.
Dopravní podnik uvažoval i o přísnějším, takzvaném uzavřeném systému. Jeho vybudování ale není v pražských podmínkách podle Gillara možné. „Ta investice by stála až čtyři miliardy korun a pravděpodobně by byla nutná změna některých zákonů,“ říká Gillar.
To by znamenalo, že by cestujícího na dvě až tři vteřiny zastavil turniket, kamera ho oskenovala a systém porovnal s bezpečnostní databází. „Pokud ho v databázi najdete, musíte okamžitě zasáhnout,“ vysvětluje Gillar.
Uzavření je vždy spojeno s ozbrojenou ostrahou na každé stanici, která by musela mít oporu v zákoně. Například Belgie po atentátu v bruselském metru změnila zákon, obnovila drážní policii, na každé stanici jsou teď dva ozbrojení policisté. Pokud ostraha není přímo ve stanici, musí přijet a případně podezřelého cestujícího hledat.
Investice do bezpečnosti v metru jsou letos v řádu stovek milionů korun. O většině z nich, pokud nejsou přímo tajné, ovšem město ani dopravce příliš nemluví. „Mezi ně patří poplachové, zabezpečovací a tísňové systémy, kamerový a elektronický systém kontroly vstupu do neveřejných prostorů a další,“ popisuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
Nejviditelnějším bezpečnostním prvkem v metru jsou nyní speciální koše. „Další velkou akcí je obnova současného a vybudování nového varovného systému pro detekci nebezpečných látek v případě teroristického útoku,“ popisuje náměstek Dolínek.