metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Petřínská lanovka od roku 1891 svezla už 60 milionů lidí. Tu první poháněla voda

  15:22
Ve středu odpoledne se odehraje u lanovky malá slavnost, dopravní podnik totiž vyveze vzhůru na Petřín cestujícího s pořadovým číslem 60 milionů.
Nová lanovka se spouští na trať.

Nová lanovka se spouští na trať. | foto: Archiv DPP

Historie lanovky je dlouhá 122 let, vznikla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, aby vozila cestující k jednomu z největších lákadel výstavy, k Petřínské rozhledně.

Lanovku pronásledovaly problémy

Původní lanová dráha
Původní lanová dráha

60 milionů

  • Tolik cestujících přepravila od roku 1891, kdy u příležitosti zemské výstavy lanovka vznikla.
  • Jen pro zajímavost: maximální kapacita jednoho současného vagonu je sto lidí.
  • Vagon by tedy musel vystoupat na Petřín 600tisíckrát, aby tam všechny pasažéry vyvezl.

Celou historií lanovky se táhnou problémy s jejím fungováním. Nejprve přerušila její provoz první světová válka, poté v šedesátých letech sesuv nestabilního petřínského svahu poničil část kolejí. "Menší odstávky s cílem opravit a zkontrolovat její technický stav či věčně nestabilní petřínský svah však probíhají pravidelně každý rok," upozorňuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Současná lanovka, v pořadí tedy už třetí, začala jezdit u příležitosti československé spartakiády v roce 1985. Dráha vede od barokního domu na Újezdě průlomem v Hladové zdi na Petřín. Má jednu zastávku u restaurace Nebozízek, v jejímž sousedství je také křížení, kde se vyhýbají dvě proti sobě jedoucí soupravy. Délka lanové dráhy je 510 metrů.

Jak je spočítali?

K unikátům lanovky patří i to, že se téměř přesně ví, kolik lidí za dobu své existence přepravila.

  • Od roku 1891 se eviduje každý převezený cestující a tento údaj se zaznamenává do provozní knihy.
  • Mění se jen způsob počítání: od roku 1891 se počítaly prodané jízdenky, od roku 1985 fungovaly  turnikety s počítadly  a od roku 1996  počítá cestující optické čidlo.

Lanová dráha z roku 1932

Lanovka v 80. letech

Lanovka třikrát jinak

Celkem třikrát se budovala lanovka na Petřín. Pokaždé byla trochu jiná.

  • Nejstarší lanovka měla jen dvě stanice: ta horní byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Jinak vypadala i dolní stanice na Újezdě.
  • Zatímco dnes pohání lanovku elektřina, tu nejstarší uváděl do pohybu systém vodní převahy. Nádrž vagonu v horní stanici byla naplněna vodou a díky tomu byl těžší než vozidlo v dolní stanici.
Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek