metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 12 °C

Čtvrtek 29. února 2024. Svátek má Horymír

Dalších 53 fotografií v galerii
Nová lanovka se spouští na trať. | foto: Archiv DPP

Petřínská lanovka od roku 1891 svezla už 60 milionů lidí. Tu první poháněla voda

  15:22
Ve středu odpoledne se odehraje u lanovky malá slavnost, dopravní podnik totiž vyveze vzhůru na Petřín cestujícího s pořadovým číslem 60 milionů.

Historie lanovky je dlouhá 122 let, vznikla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, aby vozila cestující k jednomu z největších lákadel výstavy, k Petřínské rozhledně.

Lanovku pronásledovaly problémy

Původní lanová dráha
Původní lanová dráha

60 milionů

  • Tolik cestujících přepravila od roku 1891, kdy u příležitosti zemské výstavy lanovka vznikla.
  • Jen pro zajímavost: maximální kapacita jednoho současného vagonu je sto lidí.
  • Vagon by tedy musel vystoupat na Petřín 600tisíckrát, aby tam všechny pasažéry vyvezl.

Celou historií lanovky se táhnou problémy s jejím fungováním. Nejprve přerušila její provoz první světová válka, poté v šedesátých letech sesuv nestabilního petřínského svahu poničil část kolejí. "Menší odstávky s cílem opravit a zkontrolovat její technický stav či věčně nestabilní petřínský svah však probíhají pravidelně každý rok," upozorňuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Současná lanovka, v pořadí tedy už třetí, začala jezdit u příležitosti československé spartakiády v roce 1985. Dráha vede od barokního domu na Újezdě průlomem v Hladové zdi na Petřín. Má jednu zastávku u restaurace Nebozízek, v jejímž sousedství je také křížení, kde se vyhýbají dvě proti sobě jedoucí soupravy. Délka lanové dráhy je 510 metrů.

Jak je spočítali?

K unikátům lanovky patří i to, že se téměř přesně ví, kolik lidí za dobu své existence přepravila.

  • Od roku 1891 se eviduje každý převezený cestující a tento údaj se zaznamenává do provozní knihy.
  • Mění se jen způsob počítání: od roku 1891 se počítaly prodané jízdenky, od roku 1985 fungovaly  turnikety s počítadly  a od roku 1996  počítá cestující optické čidlo.

Lanová dráha z roku 1932

Lanovka v 80. letech

Lanovka třikrát jinak

Celkem třikrát se budovala lanovka na Petřín. Pokaždé byla trochu jiná.

  • Nejstarší lanovka měla jen dvě stanice: ta horní byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Jinak vypadala i dolní stanice na Újezdě.
  • Zatímco dnes pohání lanovku elektřina, tu nejstarší uváděl do pohybu systém vodní převahy. Nádrž vagonu v horní stanici byla naplněna vodou a díky tomu byl těžší než vozidlo v dolní stanici.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Orientační běžci se při Adamovském sprintu popasují s kopcovitým terénem

vydáno 29. února 2024

Čtyřapůltisícové město v úzkém údolí řeky Svitavy, odkud po obou stranách strmě stoupají stráně vzhůru – tak lze nejlépe popsat Adamov, který za svůj...  celý článek

Pokaždé se těším na emoce v sále, říká výkonná ředitelka ČFTA Tereza Rychnovská

vydáno 28. února 2024  20:00

V sobotu 9. března budou v přímém přenosu České televize předány filmové ceny Český lev. Podle čeho se vybírají nejen moderátor a hudebníci a jak dlouho...  celý článek

Hluk a tma. Vlezli jsme do metra D. Pod Pankrácí se pracuje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu

GALERIE
vydáno 28. února 2024  14:40

Nepříjemný pravidelný zvuk se rozléhá tunelem. Vydává ho couvající bagr. Kravál je to opravdu pronikavý. Musí být. V hlučném prostředí stavby metra to ani...  celý článek

V kostele na Malé Straně straší. Řádí tu vdova a mnich, co jej vozí bezhlaví kozlové v kočáře

vydáno 28. února 2024  11:00

Mezi ulicemi Říční, Všehrdova a Besední na samém okraji Malé Strany zůstal poněkud pozapomenutý Malostranský špitál. Spolu se středověkým kostelíkem,...  celý článek