„Předpokládali jsme zahájení výstavby úseku 511 D1 – Běchovice v roce 2020 s termínem dokončení 2024,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Má to ale jeden háček. Ministerstvo životního prostředí ještě nepotvrdilo platnost dokumentace EIA, tedy o vlivu stavby na životní prostředí. Pokud se tak nestane, je předpokládaný termín někdy v roce 2030. „Jedná se o přibližný termín, nelze spolehlivě určit, jaké další dopady v přípravě stavby bude mít toto rozhodnutí,“ dodává Ledvinová.
V březnu proběhlo veřejné projednání územního rozhodnutí na stavbu 511 a ŘSD předpokládalo, že zhruba do měsíce bude vydáno územní rozhodnutí. V dubnu 2015 však vešla v platnost novela zákona o EIA, která má za účel větší účast veřejnosti v řízeních přípravy a realizace stavby. ŘSD proto požádalo ministerstvo životního prostředí o potvrzení stanoviska, ale dosud nebylo vydáno. Přitom pokud nebude potvrzení vydáno, ŘSD bude muset požádat o novou EIA a bude nutné vypracovat novou dokumentaci a vše znovu projednat a zpracovat. „Jednalo by se o prodloužení přípravy stavby minimálně opět let. Tímto krokem se přesouvá výstavba silničního okruhu za rok 2025,“ potvrzuje Ledvinová.
Na odpověď z ministerstva si ale ŘSD musí ještě počkat. „Stanovisko EIA vydané pro tento záměr se řídilo podle zákona z roku 1992. Termín vydání stanoviska nelze tudíž v současné chvíli předvídat,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.
Ještě horší je situace na severu metropole. Tam se plány na stavbu ztrácí v nekonečném kruhu žalob a odvolání. Pokud uspějí žaloby podané na aktualizaci zásad územního rozvoje, které podaly obce nesouhlasící s vedením trasy, zmizí trasa okruhu z územního plánu a nebude možné pokračovat v přípravě. Projekt se vrátí o patnáct let zpátky, na úplný začátek.
Naposledy stavba dálničního okruhu v metropoli začala v roce 2006. O čtyři roky později byla jeho jižní část spojující Slivenec, Lahovice, Vestec a dálnici D1 dokončena. Od té doby stavba nepostoupila ani o metr, ale uvázla v nekončících žalobách.