metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 27 °C

Čtvrtek 18. července 2024. Svátek má Drahomíra

Přestavba trati z hlavního nádraží na Smíchov má začít do roku 2023

  14:49
Důležitá železniční trať mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem by se mohla dočkat přestavby. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) zadala studii proveditelnosti, která určí nejlepší řešení. Konečnou variantu následně vybere ministerstvo dopravy. „Oprava by měla začít nejpozději do roku 2023 a náklady jsou předběžně odhadovány na tři až pět miliard korun,“ sdělil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Přestavby se dočká i smíchovské nádraží. | foto: Miaow Miaow - Wikimedia Commons

„Charakter rekonstrukce trati je zásadně podmíněn jejím umístěním v husté městské zástavbě. Proto zůstane trať převážně na stávajících pozemcích dráhy,“ uvedl mluvčí. SŽDC řeší několik variant. Jednou z nich je, že by trať zůstala dvojkolejná, jako je tomu nyní. Další možností je, že by souběžně s památkově chráněným mostem vyrostl nový a trať by tak mohla být trojkolejná. „Jako zajímavá se jeví také možnost výstavby nové zastávky Praha-Výtoň, situované v blízkosti historické celnice, s výbornými přestupními vazbami na tramvaje jezdící po nábřeží,“ uvedl Ptačinský.

V Nuslích se bude stavět tichá trať

Na smíchovské straně, ať už bude vybrána jakákoliv varianta, bude z největší pravděpodobností zrušeno nákladové nádraží. Všechny vlaky by tak jezdily přes dnešní „osobní“ nádraží, kde by cestující mohli přestupovat na MHD, a to jak na metro či tramvaje, tak autobusy.

Dalším problémem, který musí správa vyřešit, je hluk. Trať vede Nuslemi a Podskalím, tedy obydlenými čtvrtěmi. Pravděpodobnost, že by se tu stavěly vysoké protihlukové stěny, SŽDC vylučuje. "Předpokládáme přednostně použití jiné šetrnější ochrany než protihlukovými zdmi. Například lze navrhnout kolejnicové absorbéry, konstrukce srdcovek výhybek s pohyblivým hrotem, nižší protihlukové clony a podobně," vyjmenoval Ptačinský.

Přestavba bude probíhat po částech

Přestavba trati už je zanesena v územním plánu Prahy. Změnu schválili loni v červnu pražští zastupitelé. Finální řešení chce správa nicméně znovu projednat s magistrátem, dotčenými městskými částmi, s památkáři a hygieniky. Proto SŽDC zamýšlí rozdělit stavbu na etapy, aby se některé jednodušší opravy mohly začít dělat co nejdříve. Jde například o přestavbu stanice Praha-Smíchov. „Snahou je rekonstrukce alespoň části úseku do roku 2023,“ doplnil mluvčí.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Zastávky na znamení plošně zavedli před třemi týdny. PIDiatr Vondráček je ale ne vždy stíhá hlásit

vydáno 18. července 2024  14:52

„Pro výstup stiskněte tlačítko.“ Tuhle hlášku slýchávají cestující v pražských autobusech a trolejbusech od konce minulého měsíce častěji, než by možná...  celý článek

Zvířata na Facebooku frčí víc než pervitin. Jaké jsou nejbizarnější zásahy pražských strážníků?

vydáno 18. července 2024  11:00

Připravili jsme přehled nejbizarnějších zásahů strážníků. V létě si máknou i kvůli nepozorným chovatelům. Co byste třeba udělali, kdybyste viděli zalézat...  celý článek

Jsme opravdu doslova přesně to, co jíme, říká vědecká specialistka Kotásková

vydáno 18. července 2024  7:00

Dlouhodobé trápení se špatnou náladou a pocit nekomfortu může spočívat v trávicím traktu. Mnohdy návštěva odborníka nemusí být řešením. Málokdo si...  celý článek

Když ještě na trhu řehtali koně. Jak to vypadalo na Václaváku v polovině 19. století

vydáno 17. července 2024  15:43

Miluju Prahu a deník Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty. Neznámé a méně známé pohledy na město od starých mistrů.  celý článek