Jak rok zpětně hodnotíte?
Pražskou politiku jsem sledovala i před volbami, takže jsem věděla, do čeho jdu, co na mě čeká. Je pravdou, že kostlivců ze skříně na mě vypadlo více, než jsem předpokládala. Namátkou - Opencard, Blanka a vnímaví Pražané si doplní další, třeba nefunkční úřad bez ředitele a jedenáct neobsazených odborů. Se svými spolupracovníky a koaličními partnery se snažíme, aby se radnice stala standardním úřadem, aby Pražané znovu získali důvěru ve svůj magistrát.
Jak jste spokojena s fungováním koalice?
Koalice funguje dobře. Samozřejmě ale každý z jejich subjektů prosazuje zájmy své a svých voličů. To je legitimní a správné. To je politika. Ať už ale z toho vzejde jakýkoliv kompromis, jedno je jisté - musí být ve prospěch Prahy a Pražanů. A musí být čitelný, jasný a srozumitelný.
Vypadávají ze skříní další kostlivci?
Jak jsem už říkala, jsem zvyklá se pohybovat v nelehkém prostředí. Takže vím, že politika je nejen uměním možného, uměním kompromisu, ale také to, že nikdy nevíte, zvláště když přebíráte tak složitý organismus, jakým bezesporu řízení hlavního města republiky je, jaké další dluhy minulosti se kdy objeví. Důležité ale je, pojmenovat je, odhalit je a pak jednat. My o nich víme. Namátkou - Opencard, tunelový komplex Blanka, Škodův palác, smlouva je to JCDecaux, Ústřední čistírna odpadních vod a další a další. Víme o nich a teď spolu s mými spolupracovníky a celou koalicí hledáme způsoby, jak to vyřešit. Jak Prahu zbavit stínů minulosti, které nejen poničily obraz magistrátu, ale jsou pořádně drahé i pro jeho pokladnu. Hledáme cestu ven.
Od 1. července splníte jeden z koaličních slibů a jízdné bude při koupi ročního kuponu za deset korun na den, co si plánujete odškrtnout dál?
Je toho hodně. Jeden příklad za všechny. Vezměte si právem kritizovaný projekt Opencard. Daří se nám postupně dotahovat slib snížením nákladů a změny systému. Vytvořili jsme koncept Prague Market. Tedy jednotné kontaktní, objednávkové a platební místo. Aby obyvatelé hlavního města mohli na jednom místě, v takzvaném e-shopu nakupovat městské služby. Předplatné MHD, jednorázové jízdenky, úhradu správních poplatků, objednávání na úřad nebo elektronické podání v běžných životních situacích. Připravují se bezkontaktní platby a integrace středočeské dopravy.
Co nejvíce chybí Praze? Jsou to infrastrukturní stavby jako okruh a metro nebo naopak veřejné stavby? Primátor Svoboda mluvil o koncertní síni, vám není cizí myšlenka na novou galerii moderního umění...
V současné době jsou pro nás prioritní tři projekty. Jedním z nich je příprava stavby metra D. Druhou akcí je stavba nové čistírny odpadních vod Troja a třetí rekonstrukce Libeňského mostu. A samozřejmě se začínáme zabývat myšlenkou, jak v Holešovičkách navázat na Tunelový komplex Blanka. To jsou podstatné věci, které pocítí všichni v Praze. A pokud jste zmínil nové muzeum moderního umění…. Jak víte, původní profesí jsem kunsthistorička, takže se mi nemůžete divit, že vidím i tu další neméně důležitou stránku Prahy - tu kulturní. Ostatně s tou byla Praha jak v minulosti, tak i v přítomnosti spojována nejvíce. V tomto ranku je jedním z mých snů dát Praze důstojné sídlo nejenom pro sbírky, ale pro významné sbírky dosavadních a mezinárodních umělců. Ale chystáme i výraznou přestavbu dolní části Václavského náměstí nebo rekonstrukci Šlechtovy restaurace ve Stromovce. Práce, plánů i snů je hodně. Podstatou našich snah je ale odlišit také priority. Proto se nejdříve zaměřujeme na největší pražské bolesti.
A co tunel Blanka? Stavební firmy slíbily otevřít tunel v půlce září.
Rádi bychom. Zatím nevím o ničem, co by otevření Blanky ve stanoveném termínu bránilo.
Myslíte, že už si Praha a Pražáci zvykli na to, že jejich primátor je poprvé žena?
Žen v politice je stále více. Myslím si, že si Pražačky a Pražáci nemuseli na nic zvykat a určitě nepřemýšleli v relacích primátor nebo primátorka. Jde přece o to, aby měli jasný pocit, že magistrát hlavního města stojí na jejich straně, pracuje pro ně a hájí jejich zájmy. A to je i můj cíl jako první primátorky města, které mám moc ráda.
Blíží se čas prázdnin. Jaké máte plány na léto? Zbude vám čas na dovolenou?
Řešení nahromaděných problémů z minula má zatím před dovolenou přednost. Ale ráda bych během prázdnin vyrazila někam k moři. Mimochodem, narazil jste na ožehavé téma. Prázdniny, to je i nápor turistů, kteří míří do hlavního města a někteří z nich jsou pořádným lákadlem pro nepoctivé taxikáře. Vidíte, zase jeden z kostlivců ve skříni po minulých vedeních. Co s tím? Iniciovala jsem nedávno vznik pracovní skupiny Taxi a máme návrhy, které by měly pomoct.