Nejsme zloději a zločinci, vzkazuje asociace provozovatelů parkovišť (APP) magistrátu.
„Praha hází všechny provozovatele parkovišť do jednoho pytle,“ říká prezident APP Lubomír Tusjak. Asociaci, která sdružuje provozovatele tří čtvrtin parkovišť v metropoli, vadí, že se magistrát rozhodl přesoutěžit nájemní smlouvy na všechna pražská placená a hlídaná parkoviště.
Důvodem je podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka řada nevýhodných smluv z minulosti. Praha kvůli nim inkasovala zejména z parkovišť v centru málo peněz.
„Když začneme selektovat, obviní nás, že někomu nadržujeme,“ vysvětluje Dolínek důvod připravované plošné výpovědi.
Podle asociace je problémových smluv minimálně. Většina smluv už byla od 90. let někdy přesoutěžena.
„Většina z nich dokonce před krizí, která vyhnala lidi a některá parkoviště se dostala do ztráty,“ tvrdí Tusjak.
Provozovatelé parkoviště zmodernizovali
Šetřit pak paradoxně museli začít i provozovatelé a parkoviště postupně zmodernizovali. Důchodce a studenty v boudě u vjezdu do parkoviště nahradila čidla a kamerový systém napojený na velín provozovaný asociací. Když je problém, vyrazí ho vyřešit výjezdovka.
„Investovali jsme statisíce do oplocení, miliony do kamer a teď nám hrozí, že o naše peníze přijdeme,“ dodává Tusjak. Všechny smlouvy totiž mají tříměsíční výpovědní lhůtu.
Dolínek stížnosti odmítá. „Kdyby byly smlouvy tak nevýhodné, jak asociace tvrdí, tak nám parkoviště mohli vrátit už dávno,“ řekl Dolínek. Současní provozovatelé se podle něj mohou přihlásit do nového výběrové řízení. „Všichni se mohou přihlásit,“ potvrdil.
Provozovatelům vadí i nekoncepčnost magistrátu. „Město nemá ucelenou koncepci dopravy,“ upozorňuje viceprezident APP Petr Šimek. Město podle asociace prodalo pozemky developerům a teď ve městě chybí třeba parkoviště P+R, na která se trochu pozapomnělo.
„Město utratilo v minulosti miliony za nejrůznější studie a cesty pražských delegací po světě, aby se seznámili se systémy řešení,“ uvedl Šimek. Přitom se stačilo poučit třeba ve Vídni, kde teď hledá Praha inspiraci pro svou MHD, a celý systém přinést do Prahy.
„Nabízeli jsme městu pomoc s organizací, ale nikdy jsme nedostali na naše nabídky odpověď,“ dodal Tusjak.
První na řadě je parkoviště na Malostranském náměstí
Špatnou komunikaci potvrzuje i magistrát. Na vině jsou ale podle Dolínka provozovatelé.
Praha zatím žádné smlouvy nevypověděla. Před časem dostali výpověď provozovatelé parkovišť, která budou zapojena do zón placeného stání. Další na řadě je provozovatel parkoviště v dolní částí Malostranského náměstí, kde město chystá rekonstrukci.
Právě při kontrole této smlouvy narazilo podle Dolínka město i na další nevýhodné smlouvy, které se rozhodlo vypovědět a najít nové nájemce za vyšší cenu.