Je okolo deváté hodiny ráno a vlak linky S7, jenž vozí cestující na trase od Českého Brodu do Prahy, zastavuje na několik minut na Hlavním nádraží. Jedním z vagonů prochází asi třicetiletý muž s obalem od sendviče v ruce. Přitom otevírá jeden koš za druhým. Všechny jsou ale po okraj přeplněné odpadky, u jiných se dokonce válejí na zemi kolem. Při zhruba osmém pokusu to dotyčný vzdává a obal si strká do brašny.
„Podobné situace tu probíhají denně. Kdy už o tom binci na příměstských linkách napíšete něco do Metra?“ obrátila se na nás před časem čtenářka Zuzana.
Pozor na I. třídu. Žák tu zaplatí víc než dospělý
|
Binec ve vlacích linek S, který je zde podle čtenářů Metra v posledních měsících stále častějším úkazem, není podle zástupců Českých drah během ranní špičky jak zkrotit. Podle mluvčí drah Gabriely Novotné k vyprazdňování košů dochází hned krátce poté, co špička opadne. Nejde však podle ní o samozřejmost. „Dochází k tomu nad rámec nařízení. Vlaky linky S směrem do Prahy mají obraty deset minut. Úklid tedy probíhá zejména v noci, podobně jako všude jinde v Evropě,“ vysvětluje Novotná.
Nestíhat úklid košů je jedna věc, horší je to však podle čtenářů s provozními závadami. Deníku Metro se podařilo získat několik fotografií, které byly pořízeny z kraje tohoto týdne. Na nich jsou zachyceny nejen přeplněné koše, ale i rozbité toalety a vstupní dveře do vagonů. Ty České dráhy nestíhají mnohdy opravit včas.
„Vlakový doprovod průběžně sleduje technický stav soupravy. V případě nálezu poškození neprodleně zadávají informaci do systému sledování v přenosných pokladnách. K opravě však dochází až při odstavení soupravy,“ dodává Novotná, podle které vždy pomůže, pokud cestující závady obratem hlásí vlakovému personálu.
„K vandalismu bohužel dochází. Běžné provozní stížnosti však dostáváme v řádech jednotek,“ doplňuje mluvčí.
Nápis „WC je nepoužitelné. Použijte jiné WC“, který bývá doprovázený přeškrtnutým symbolem panáčka a panenky je ve vlacích směrem do Prahy k vidění obvykle v zimních měsících. Kvůli nízkým teplotám tu totiž zamrzá voda v nádržích a záchody se tak musejí zavírat. Cestující se tak často dostávají do situací, kdy nemohou notnou chvíli najít ve vlaku jediný funkční záchod.
V teplejších měsících zase cestující na příměstských linkách trápí výkyvy teplot. Průvodčí je přitom mohou během jízdy měnit jen o zhruba dva stupně. Soupravy linek S občas potrápí také poruchy vzduchotechniky. V takovém případě prosba na průvodčího, zda by mohl s teplotou něco udělat, neobstojí.