metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 22 °C

Středa 29. května 2024. Svátek má Maxmilián, Maxim

Sto tisíc kilometrů ujeto na baterky, říká řidič elektrobusu

  14:48
Na konečné u metra Želivského parkuje zelený elektrobus a na tachometru mu čerstvě svítí cifra sto tisíc kilometrů. Naskočila po roce a půl provozu. Na otázky deníku Metro odpovídal během nabíjecí pauzy testovací řidič Michal Kolek.
Řidič Michal Kolek

Řidič Michal Kolek | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Kolik už jste najezdil?
Testujeme ve čtyřech lidech, já jezdím od prvního dne, takže asi 25 tisíc kilometrů.

Musíte mít na elektrobus speciální školení, nebo vám stačí řidičák?
Mám na to kurz. Školí se na elektrické obvody i na manipulaci s vozem, protože je jiná než s autobusem.

Je nějaký rozdíl v řízení autobusu a elektrobusu?
Je to podobné, jen elektrobus nemá převodovku a místo toho, jestli máte plnou nádrž, musíte sledovat kapacitu baterií.

Autobus je výjimečný také tím, že elektřinou i topí, jiné vozy na to mají naftu. Nevybíjí to příliš baterie?
Nestalo se, že by se někdy autobus zastavil. Máme za sebou dvě zimy. Průběžně baterie dobíjíme a topíme.

Novinkou je klimatizace, nevadí ani ta?
S klimatizací jezdíme od loňského léta. Měli jsme z toho trochu obavy, ale spotřeba energie stoupla jen o pár procent.

Jak baterie dobíjíte?
Z kabiny řidiče vysunu pantograf a dobíjí se z troleje. Večer v garážích se pak dobíjí přes zástrčku.

Máte nějaké reakce od cestujících?
Veskrze pozitivní, jen občas lidem vadí, že je vůz o něco kratší a že se sem vejde méně cestujících nebo že kvůli bateriím vzadu chybí jedny dveře.

Zajímají se lidé o provoz elektrobusu?
Na začátku si nás chodily prohlížet a fotit zástupy fanoušků městské hromadné dopravy, jak se říká – šotoušů, ale pak jejich zájem opadl. Vrátili se zase až teď, aby si vyfotili tachometr se sto tisíci kilometry.

Je budoucnost MHD v elektrobusech?
Po dvou letech testování tomu vše nasvědčuje. Metro je drahé, tramvaje potřebují koleje. Elektrobusům stačí trolej na dobíjení. Provoz je levnější než u autobusů, ale samozřejmě pořizovací náklady jsou vyšší a po dvou letech nelze odhadnout, jak často bude potřeba vyměňovat baterie. Ale postupně během testování se už doladila spousta věcí. Pořád vozidlo testujeme a pořád se zlepšujeme.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Naši pozůstalí si často přejí, aby obřad nebyl truchlivý, říká zakladatelka spolku Ke kořenům

vydáno 29. května 2024  12:00

Za okny prší. Chmurné dopoledne by mohlo umocňovat i téma rozhovoru. Je to ale jinak. Při povídání s Blankou Javorovou panuje dobrá nálada. Jedna ze...  celý článek

Hnědásek na Hané i můry na Karlštejně. Svaz ochránců si přichystal exkurze do přírody

vydáno 28. května 2024  19:39

Český svaz ochránců přírody přichystal pro zájemce komentované exkurze do přírody. První se koná koncem týdne. Chcete se vydat po stopách nočních motýlů?...  celý článek

Litvínov vybral stavitele nového bazénu. Ještě čeká, zda dostane dotaci

vydáno 29. května 2024  16:02

Nový plavecký bazén v Litvínově zřejmě postaví za více než 367 milionů korun stejné sdružení firem, které mělo o zakázku zájem už před třemi lety. Tendr...  celý článek

Galerie i muzeum v centru Jihlavy se promění, instituce prostaví miliony

vydáno 29. května 2024  16:02

Dvě důležité kulturní instituce v Jihlavě se pustí do modernizací budov. V případě Muzea Vysočiny bude provoz během dva roky trvajících stavebních prací...  celý článek