metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Sto tisíc kilometrů ujeto na baterky, říká řidič elektrobusu

  14:48
Na konečné u metra Želivského parkuje zelený elektrobus a na tachometru mu čerstvě svítí cifra sto tisíc kilometrů. Naskočila po roce a půl provozu. Na otázky deníku Metro odpovídal během nabíjecí pauzy testovací řidič Michal Kolek.
Řidič Michal Kolek

Řidič Michal Kolek | foto: Robert Oppelt, Metro.cz

Kolik už jste najezdil?
Testujeme ve čtyřech lidech, já jezdím od prvního dne, takže asi 25 tisíc kilometrů.

Musíte mít na elektrobus speciální školení, nebo vám stačí řidičák?
Mám na to kurz. Školí se na elektrické obvody i na manipulaci s vozem, protože je jiná než s autobusem.

Je nějaký rozdíl v řízení autobusu a elektrobusu?
Je to podobné, jen elektrobus nemá převodovku a místo toho, jestli máte plnou nádrž, musíte sledovat kapacitu baterií.

Autobus je výjimečný také tím, že elektřinou i topí, jiné vozy na to mají naftu. Nevybíjí to příliš baterie?
Nestalo se, že by se někdy autobus zastavil. Máme za sebou dvě zimy. Průběžně baterie dobíjíme a topíme.

Novinkou je klimatizace, nevadí ani ta?
S klimatizací jezdíme od loňského léta. Měli jsme z toho trochu obavy, ale spotřeba energie stoupla jen o pár procent.

Jak baterie dobíjíte?
Z kabiny řidiče vysunu pantograf a dobíjí se z troleje. Večer v garážích se pak dobíjí přes zástrčku.

Máte nějaké reakce od cestujících?
Veskrze pozitivní, jen občas lidem vadí, že je vůz o něco kratší a že se sem vejde méně cestujících nebo že kvůli bateriím vzadu chybí jedny dveře.

Zajímají se lidé o provoz elektrobusu?
Na začátku si nás chodily prohlížet a fotit zástupy fanoušků městské hromadné dopravy, jak se říká – šotoušů, ale pak jejich zájem opadl. Vrátili se zase až teď, aby si vyfotili tachometr se sto tisíci kilometry.

Je budoucnost MHD v elektrobusech?
Po dvou letech testování tomu vše nasvědčuje. Metro je drahé, tramvaje potřebují koleje. Elektrobusům stačí trolej na dobíjení. Provoz je levnější než u autobusů, ale samozřejmě pořizovací náklady jsou vyšší a po dvou letech nelze odhadnout, jak často bude potřeba vyměňovat baterie. Ale postupně během testování se už doladila spousta věcí. Pořád vozidlo testujeme a pořád se zlepšujeme.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek