metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 4 °C

Neděle 8. prosince 2024. Svátek má Květoslava

Budoucnost MHD není jen metro D, ale i elektrobus s pantografem

  11:35
Dlouho to vypadalo, že trolejbusy jsou uzavřenou kapitolou pražské hromadné dopravy. Technický pokrok ale znovu dává šanci těmto strojům, tedy jejich moderním nástupcům, elektrobusům.
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí...

Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí pantografového sběrače. | foto: Archiv DPPMetro.cz

Jaká je historie trolejbusů?

  • V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo.
  • Pro první linku byla zvolena trať od Střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku k Matěji.
  • V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně.
  • Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.
  • Na definitivní zrušení trolejbusů měla hlavní vliv levná ropa ze SSSR, díky které byly upřednostňovány autobusy.

Dojezd by mělo prodloužit právě dobíjení z troleje na problematických místech. „Cestou do kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.

Něco podobného už dopravní podnik nějaký čas zkouší na Želivského, kde testuje elektrobusy na lince 213. Pomocí pantografu se stroje dobíjí z tramvajové sítě na konečné. Dobití zcela vybité baterie trvá přibližně hodinu. Pokud ale stroj uvázne někde v zácpě, nestihne se dobít před další cestou a musí za něj zaskočit neekologický autobus.

Právě problém s dobíjením by měla pokusně vyřešit necelý kilometr dlouhá trolej, která vyroste v kopci vedoucím na Prosek. Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo vedení dopravního podniku.

Elektrobus bude díky dobíjení v kopci schopný delšího dojezdu i v místech, kde v náročnějších úsecích potřebuje více „šťávy“. Část trasy proto pojede napojený na troleje.

Největší výhodou je jeho rychlost a ekonomičnost. Město nebude muset stavět drahou infrastrukturu, dráty nebudou překážet tam, kde nejsou potřeba. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.

Kdy experiment začne, není jasné. Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě. Stavební práce by zkomplikovaly už tak složitou dopravní situaci.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Punk jako pes! Navštívili jsme letenský ateliér Jaromíra 99. Renesanční člověk umí překvapit

vydáno 8. prosince 2024  5:23

Jaromír Švejdík alias Jaromír 99 je významnou postavou české kulturní scény, která se pohybuje na pomezí hudby, výtvarného umění a literatury. Jak to...  celý článek

Úspěšný principál si přivydělával také reklamou. Propagoval auta, boty i zubní pastu

vydáno 7. prosince 2024  5:05

Někdo chce být od dětství lékařem, jiný popelářem, archeologem či filmovou hvězdou, a jen málokdo se těší, až se konečně stane deratizátorem či...  celý článek

Některé věci nelze zapomenout. Dokonalý cizinec je až příliš roztahaným comebackem Cuaróna

Strážce streamu
vydáno 6. prosince 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU „To si pusť, to se vám se ženou bude líbit,“ zasypávala mě v posledních týdnech doporučení na zhlédnutí seriálové mysteriózní novinky režisérské legendy...  celý článek

Ve Švédsku lze petkou přispět například na charitu. Česko na zákon o zálohování zatím čeká

vydáno 6. prosince 2024  5:01

Všechny země kolem nás už zálohují plastové a hliníkové nápojové obaly. Slováci třetím rokem, Poláci letos. Jen v Česku se už roky vedou debaty. Češi jsou...  celý článek