metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 20 °C

Sobota 30. září 2023. Svátek má Jeroným, Ráchel

Dalších 5 fotografií v galerii
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí pantografového sběrače. | foto: Archiv DPPMetro.cz

Budoucnost MHD není jen metro D, ale i elektrobus s pantografem

  11:35
Dlouho to vypadalo, že trolejbusy jsou uzavřenou kapitolou pražské hromadné dopravy. Technický pokrok ale znovu dává šanci těmto strojům, tedy jejich moderním nástupcům, elektrobusům.

Jaká je historie trolejbusů?

  • V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo.
  • Pro první linku byla zvolena trať od Střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku k Matěji.
  • V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně.
  • Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.
  • Na definitivní zrušení trolejbusů měla hlavní vliv levná ropa ze SSSR, díky které byly upřednostňovány autobusy.

Dojezd by mělo prodloužit právě dobíjení z troleje na problematických místech. „Cestou do kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.

Něco podobného už dopravní podnik nějaký čas zkouší na Želivského, kde testuje elektrobusy na lince 213. Pomocí pantografu se stroje dobíjí z tramvajové sítě na konečné. Dobití zcela vybité baterie trvá přibližně hodinu. Pokud ale stroj uvázne někde v zácpě, nestihne se dobít před další cestou a musí za něj zaskočit neekologický autobus.

Právě problém s dobíjením by měla pokusně vyřešit necelý kilometr dlouhá trolej, která vyroste v kopci vedoucím na Prosek. Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo vedení dopravního podniku.

Elektrobus bude díky dobíjení v kopci schopný delšího dojezdu i v místech, kde v náročnějších úsecích potřebuje více „šťávy“. Část trasy proto pojede napojený na troleje.

Největší výhodou je jeho rychlost a ekonomičnost. Město nebude muset stavět drahou infrastrukturu, dráty nebudou překážet tam, kde nejsou potřeba. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.

Kdy experiment začne, není jasné. Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě. Stavební práce by zkomplikovaly už tak složitou dopravní situaci.

Komentáře

Hlavní zprávy

V USA se mi líbila otevřenost, v Česku miluji kulturu, říká dcera legendárního hokejisty

vydáno 30. září 2023  5:26

Zpěvačka Dominika Hašková, známá z mezinárodní kapely We Are Domi, prožila dětství s rodinou v Severní Americe, pak strávila několik let v Česku a vydala...  celý článek

Kombo nesrovnatelných novinek. Dejte si Medvěda na Koksu a po něm opulentní Babylon

Strážce streamu
vydáno 29. září 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU K výběru tématu aktuálního Strážce streamu mě tentokrát ponoukla aktuální nabídka čerstvě přidaných filmových titulů dostupných na streamovací platformě...  celý článek

Téměř 500 let starý pivovar opravují nadšenci z Měcholup. Zlonické pivo chce valivou pěnu

vydáno 29. září 2023  5:59

Budova Pivovaru Zlonice, který se nachází asi sedm kilometrů severně od Slaného, má nové vlastníky. Těmi je dvojice mladých pivovarníků stojících za již...  celý článek

Komerční sdělení

Petit Prix zve vyznavače orientačního běhu na svahy loňského šampionátu

vydáno 29. září 2023

Lyžařská sezóna je sice zatím v nedohlednu, ale spodní stanice vleku v obci Nová Ves nad Nisou bude i tak v sobotu 30. září a v neděli 1. října v...  celý článek