metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 10 °C

Pátek 1. března 2024. Svátek má Bedřich
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

  7:44
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.

Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Komentáře

Hlavní zprávy

Arrow zase řádí na Netflixu. Dvojka Kódu 8 je dražší, zato však utahanější, než jednička

Strážce streamu
vydáno 1. března 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Na streamovací platformu Netflix před pár dny dorazila očekávaná sci-fi jednohubka Kód 8: Část 2 (Code 8: Part II). Pokračování pět let starého...  celý článek

Neřiďte se kalendářem. Zima pro auta nekončí a v lyžařských střediscích se hodně bourá

vydáno 1. března 2024  6:01

Obleva vyhání lyžaře ze svahů českých hor rychlým tempem. Lidé se snaží urvat poslední radovánky na sněhu a ještě spěchají do hor.  celý článek

Podle studie více než čtvrtina novinářů zvažuje odchod z médií. Mohou za to i nízké platy

vydáno 29. února 2024  18:45

Žurnalistická profese (nejen) v Česku v současnosti čelí mnoha výzvám. Novinářský svět prošel v posledních letech velkými změnami.  celý článek

Čeká Pražany konec linky 190? Místním ji částečně vezme Dvorecký most

vydáno 29. února 2024  7:00,  aktualizováno  16:56

Cestující z Beránku na Smíchov budou mít na své trase bohužel o přestup víc. Modřanští nyní chystají petici.  celý článek