metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 19 °C

Sobota 18. května 2024. Svátek má Nataša

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

  7:44
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.

Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Paralelní světy, kočka a pocuchaný mozek. Bestseller Temná hmota nepřekvapuje

Strážce streamu
vydáno 17. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Štve vás manželka? Děti pořád jen pyskují? Šéf je blbec? Nevadí. Stačí, když si promyslíte, jaké vaše životní rozhodnutí vás do tohohle neutěšeného...  celý článek

Fanoušci MHD vymění letos na akci Autobusový den terminál metra Letňany za Letenskou pláň

vydáno 17. května 2024  5:00

„Po šesti minulých ročnících, které se konaly v terminálu u stanice metra C Letňany, se letošní akce uskuteční na zcela novém místě! V sobotu 18. května...  celý článek

Stát na zastávce jako pařez není dobrá strategie. „Mávací“ zastávky čtenáři Metra nechtějí

vydáno 16. května 2024  12:00

I když převedení všech pražských autobusových zastávek do režimu na znamení nikdo z cestujících nechce, stejně to nejspíš na magistrátu odsouhlasí. V...  celý článek

Foťte jako Botticeli! Žádné složité nastavování mobilu, stačí jen pár jednoduchých triků

vydáno 15. května 2024  12:59

Pro dobrou fotku stačí dobrý mobil... Kdepak! Všichni tušíme, že jen ve fotoaparátu to není. S kolegyní jsme se zúčastnili kurzu focení iPhonem a i s...  celý článek