metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

U sjezdů z okruhu sečtou auta. Dopomůže k tomu také Barrandovský most

  19:00
Dálniční sjezd z Pražského okruhu mezi Písnicí a Dolními Břežany je oficiálně zavřený skoro patnáct let. Mohou za to staré smlouvy.

Další 1 fotografie v galerii
Sjezd z D0 mezi Písnicí a Dolními Břežany byl otevřen naposled loni na jaře. | foto: MAFRA

Práce na Barrandovském mostě, které vyžadují omezení dopravy, jsou plánované na květen a skončí v srpnu. Zahájení další fáze rekonstrukce budou předcházet opravy některých dalších komunikací. Tenhle článek ale nepojednává o opravě soumostí z roku 1983, které se ještě do loňska nikdy pořádně neopravovalo. Je ale třeba ji připomenout. Práce totiž po dobu dalších let přinášejí poměrně nečekaný benefit obyvatelům Libuše, Písnice a Dolních Břežan.

„Zdejší řidiči mají mít letos opět přechodně možnost využívat nově zprovozněný sjezd z Pražského okruhu mezi Písnicí a Dolními Břežany. Sjezd má být mimořádně otevřen kvůli opravám právě Barrandovského mostu. Novinkou, kterou nyní projednala libušská radnice, je možnost prověřit reálný zájem o sjezdy formou nějakého sčítání aut, a to formou automatických sčítačů,“ říká pro deník Metro zastupitel městské části Praha-Libuš a její bývalý starosta Jiří Koubek.

Rychlejší cestování
Řidičům by otevření nájezdu a sjezdu na okruh značně usnadnilo a urychlilo cestu. Na trvalé zprovoznění ale podle Koubka dojde jen těžko.

„Rozhodování na základě kvalitních dat je nejlepším základem pro všechny další kroky, které lze v této souvislosti udělat. Pokud ale někdo dá zelenou k tomu otevřít nájezd natrvalo, a to bez souběžného zprovoznění k tomu účelu zbudovaného písnického obchvatu a tím pádem i v rozporu s územním rozhodnutím a stavebním povolením, nepodaří se mu takový akt právně obhájit,“ dodává pro Metro Koubek.

Nájezd na okruh mezi Písnicí a Dolními Břežany je oficiálně zavřený skoro patnáct let. Stručně řečeno za to mohou staré smlouvy. Radnice městské části Praha-Libuš, pod kterou spadá i Písnice, totiž v minulosti trvala na tom, že chce nejprve vybudování obchvatu kolem obce. Až pak připustí otevření nájezdu. Libuš si vymohla podmínku v podobě obchvatu proto, že se bála nepohodlí svých obyvatel. Po otevření sjezdu by totiž Písnicí a Libuší projíždělo mnohem víc vozidel.

„Je to dávná minulost. Dnes chtějí otevřené sjezdy všichni, ale oficiálně to nejde. Proto se to jmenuje zkušební režim. Nájezd na Okruh se naposled s naším svolením otevřel již v roce 2018, a to po dobu rekonstrukce hlavního tahu v Libuši. Otevřena tehdy byla část ve směru na Brno,“ vysvětluje Koubek a dodává, že loni byla při opravách Barranďáku otevřená také jen polovina. Tedy ta v opačném směru.

„Za dvanáct let jsem nepřišel na způsob, jak to případně obejít. Svým způsobem je to jistě dobře, byť je špatně, že to není zprovozněné. Nebylo by v pořádku, kdyby se podmínky územního rozhodnutí mohly jen tak svévolně měnit. A to třeba jen proto, že uběhne nějaký čas či se změní politická reprezentace. Žijeme přece ve svobodném právním státě,“ krčí rameny Koubek a podotýká, že lidsky jej hotová stavba, která se rovněž nevyužívá, také štve.

„Jakmile to někdo otevře, tak to obratem napadne nějaký spolek. Pak jsme u soudu a s nejistým výsledkem,“ doplňuje pro Metro Koubek.

V pasti legislativy
Je nicméně pravda, že se za posledních třináct let, co Pražský okruh stojí, situace v okolních obcích docela dost změnila. Libušská ulice, která dřív byla zejména pro obyvatele Písnice vyloženě nepříjemnou silnicí, je dneska plná přechodů a zpomalovacích retardérů.

„Řekl bych, že byla až nepříjemná pro žití. Tehdy se objektivně nemohla stát převaděčem na dálnici. V roce 2018 se ale za 160 milionů korun zrekonstruovala, přibyly zde přechody a chodníky a najednou se kolem té silnice dalo normálně fungovat. Vezměte si, že jsme svázáni situací, která je definovaná rozhodnutím úředníků stavebního úřadu magistrátu z roku 2002 či 2003,“ popisuje pro deník Metro Koubek.

Písnické sjezdy a nájezdy na okruh se mají v různých dočasných režimech otevírat a zavírat v následujících třech letech, kdy se bude pracovat na Barrandovském mostě. Pokaždé sem Technická správa komunikací dá umístit dočasné dopravní značení, takže tudy v kombinaci s posvěcením magistrátu a ministerstva dopravy půjde reálně projíždět. Samostatnou kapitolou je pochopitelně otázka, zda se nenajdou mezi obyvateli Libuše a Písnice kritici, kterým hustější provoz během oprav vadí. Podle Koubka ale doprava zhoustla jen velice mírně.

„Přesná čísla nevíme, ale celkové hodnocení místních bylo vcelku pozitivní. Když se opravuje největší dopravní tepna v republice, všichni musíme nést nějaký díl odpovědnosti a pomoci zmírnit negativní dopady na společnost. I proto, že to bylo právně čisté, jsme toto řešení jako radnice vždy podporovali. V dalším letech nepředpokládám, že se to změní,“ uzavírá pro deník Metro exstarosta Koubek.

Omezený provoz

  • Zahájení letošní fáze rekonstrukce Barranďáku budou opět předcházet opravy dalších ulic a hlavních tahů.
  • Práce jsou rozložené do několika let a mají trvat vždy jen část roku. Za celé období vyjdou na 594,5 milionu korun.
  • Letos budou silničáři pracovat v severní polovině jižního mostu, tedy směrem ze Smíchova do Braníku, na horní části sjízdné rampy z ulice K Barrandovu a na spodní části jižního mostu přes Vltavu. Přípravné práce bez omezení dopravy začnou patrně již v průběhu druhého čtvrtletí.
  • Termín zahájení prací, kdy je nutné zásadní dopravní omezení na mostě a rampě K Barrandovu, plánuje magistrát na květen 2023. Hlavní práce proběhnou, stejně jako loni, během letních prázdnin.
  • Konec letošních dopravních omezení je naplánovaný na srpen. Ještě před zahájením rekonstrukce mostu opraví Technická správa komunikací (TSK) v Praze 5 křižovatku Janáčkova náměstí a Jiráskova mostu.
  • O možnosti zavřít nebo omezit dopravu na nejvytíženějším mostě v Praze, jenž je součástí Městského okruhu, při neexistenci funkčního vnějšího Pražského okruhu, se v magistrátních kuloárech hovořívalo jako o mediální sebevraždě. Samotná rekonstrukce pak sice započala před třemi lety, až loni však došlo na opravu hlavních částí a omezování dopravy.
  • Po mostě loni projíždělo při rekonstrukci ve směru od Strakonické k Jižní spojce v průměru 59 300 aut denně, což je oproti běžnému stavu o sedmnáct procent méně.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek