metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Tramvaje pojedou do Libuše, dalších dvacet pražských tratí se chystá

  11:21
Koleje mají do pěti let vést i na Dědinu a ­do Slivence.Zbytek staveb až do roku 2030. Více najdete v tabulce pod článkem.
Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Praha je o krok blíž ke stavbě nové tramvajové tratě z­ Modřan do Libuše. „Máme platné územní rozhodnutí na novou trať,“ potvrdil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Město, respektive dopravní podnik (DPP), tak může začít vykupovat pozemky nebo začít připravovat dokumenty pro žádost o stavební povolení.

Trať bude dlouhá 2,1 kilometru, náklady odhaduje dopravce na 500 milionů korun bez DPH a stavět by se mohlo v roce 2020. Stavba má trvat minimálně 14 měsíců. V úseku vyrostou čtyři nové zastávky – Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš – metro. Nová konečná naváže na chystanou trasu metra D.

Nový úsek tratě bude z velké části kopírovat modřanskou ulici Generála Šišky. „V ­první etapě bude tramvajová trať ukončena dočasně v ­Novodvorské ulici, teprve po dokončení stavby stanice metra u ní bude ve druhé etapě dokončena i koncová smyčka,“ píše se v dokumentaci dopravního podniku.

V úvodní etapě počítá dopravce na tramvajové trati s­ nasazením obousměrných vozů, a ­provozem na jedné lince. Po zprovoznění metra a dostavbě tramvajové tratě budou do konečné zastávky Libuš – metro vedeny dvě tramvajové linky. V souvislosti se stavbou trasy metra D počítá DPP ještě se vznikem jedné tramvajové tratě, která dosud není tak připravená jako ta na Libuš.

Plány DPP počítají s prodloužením o úsek Na Veselí – Pankrác a následně pak z­ Pankráce přes Zelenou lišku až na Budějovickou. Délka úseků je 700 metrů a­ 800 metrů, náklady jsou odhadovány na 370 milionů a ­334 milionů. Smyslem je kromě dopravní obsluhy problematické oblasti mezi stanicemi metra i vyřešení případného problému při opravě déčka, cestující by mohli pohodlně z metra přesednout na tramvaj a nebylo by nutné zavádět náhradní dopravu.

Velké tramvajové orgie

Praha společně s dopravním podnikem plánuje stavbu téměř tří desítek tramvajových tratí. Vyplývá to ze strategie rozvoje tratí do roku 2030, kterou vypracoval DPP.

Tři z nových mají být vybudovány do pěti let a stavba dalších má začít do roku 2030. U dalších 11 město a dopravce teprve chystají potřebné dokumenty. Má také vzniknout nová vozovna.

Nejblíže ke stavbě je prodloužení kolejí o 2,4 kilometru z Divoké Šárky na Dědinu.

Náklady jsou odhadovány na 893,2 milionu korun. Druhou chystanou stavbou je 1,9 kilometru dlouhá trať ze Sídliště Barrandov přes Holyni do Slivence za 691,1 milionu.

Poslední je prodloužení trasy z ­Modřan na Libuš do míst, kde by měla v budoucnu být nová stanice metra D. Prodloužení má měřit 2,1 kilometru a stát 500 milionů.

Nové smyčky mají vzniknout na Zahradním Městě a ­u ­stanice metra Depo Hostivař. Tyto projekty už mají vydané územní rozhodnutí nebo na žádost o ně město chystá dokumenty.

V další skupině město eviduje zhruba patnáct projektů. Tato skupina tvoří jakýsi zásobník projektů, které bude možné technicky i finančně realizovat s ohledem na stanovení priorit do roku 2030.

V této skupině je 16 tratí. Mezi nimi jsou například trať ze zastávky Dědinská přes Dlouhou Míli na letiště, vzniknout má i trať z Kobylis do Bohnic a z Podbaby do Suchdola. Plánuje se také prodloužení tramvají z Vinohradské k Hlavnímu nádraží.

Poslední výhledová skupina zahrnuje desítku tratí. Sem patří třeba prodloužení tramvají v úseku Záběhlická – Bohdalec – Eden – Vršovická.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek