metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 29 °C

Úterý 25. června 2024. Svátek má Ivan

Tramvaje pojedou do Libuše, dalších dvacet pražských tratí se chystá

  11:21
Koleje mají do pěti let vést i na Dědinu a ­do Slivence.Zbytek staveb až do roku 2030. Více najdete v tabulce pod článkem.
Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Praha je o krok blíž ke stavbě nové tramvajové tratě z­ Modřan do Libuše. „Máme platné územní rozhodnutí na novou trať,“ potvrdil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Město, respektive dopravní podnik (DPP), tak může začít vykupovat pozemky nebo začít připravovat dokumenty pro žádost o stavební povolení.

Trať bude dlouhá 2,1 kilometru, náklady odhaduje dopravce na 500 milionů korun bez DPH a stavět by se mohlo v roce 2020. Stavba má trvat minimálně 14 měsíců. V úseku vyrostou čtyři nové zastávky – Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš – metro. Nová konečná naváže na chystanou trasu metra D.

Nový úsek tratě bude z velké části kopírovat modřanskou ulici Generála Šišky. „V ­první etapě bude tramvajová trať ukončena dočasně v ­Novodvorské ulici, teprve po dokončení stavby stanice metra u ní bude ve druhé etapě dokončena i koncová smyčka,“ píše se v dokumentaci dopravního podniku.

V úvodní etapě počítá dopravce na tramvajové trati s­ nasazením obousměrných vozů, a ­provozem na jedné lince. Po zprovoznění metra a dostavbě tramvajové tratě budou do konečné zastávky Libuš – metro vedeny dvě tramvajové linky. V souvislosti se stavbou trasy metra D počítá DPP ještě se vznikem jedné tramvajové tratě, která dosud není tak připravená jako ta na Libuš.

Plány DPP počítají s prodloužením o úsek Na Veselí – Pankrác a následně pak z­ Pankráce přes Zelenou lišku až na Budějovickou. Délka úseků je 700 metrů a­ 800 metrů, náklady jsou odhadovány na 370 milionů a ­334 milionů. Smyslem je kromě dopravní obsluhy problematické oblasti mezi stanicemi metra i vyřešení případného problému při opravě déčka, cestující by mohli pohodlně z metra přesednout na tramvaj a nebylo by nutné zavádět náhradní dopravu.

Velké tramvajové orgie

Praha společně s dopravním podnikem plánuje stavbu téměř tří desítek tramvajových tratí. Vyplývá to ze strategie rozvoje tratí do roku 2030, kterou vypracoval DPP.

Tři z nových mají být vybudovány do pěti let a stavba dalších má začít do roku 2030. U dalších 11 město a dopravce teprve chystají potřebné dokumenty. Má také vzniknout nová vozovna.

Nejblíže ke stavbě je prodloužení kolejí o 2,4 kilometru z Divoké Šárky na Dědinu.

Náklady jsou odhadovány na 893,2 milionu korun. Druhou chystanou stavbou je 1,9 kilometru dlouhá trať ze Sídliště Barrandov přes Holyni do Slivence za 691,1 milionu.

Poslední je prodloužení trasy z ­Modřan na Libuš do míst, kde by měla v budoucnu být nová stanice metra D. Prodloužení má měřit 2,1 kilometru a stát 500 milionů.

Nové smyčky mají vzniknout na Zahradním Městě a ­u ­stanice metra Depo Hostivař. Tyto projekty už mají vydané územní rozhodnutí nebo na žádost o ně město chystá dokumenty.

V další skupině město eviduje zhruba patnáct projektů. Tato skupina tvoří jakýsi zásobník projektů, které bude možné technicky i finančně realizovat s ohledem na stanovení priorit do roku 2030.

V této skupině je 16 tratí. Mezi nimi jsou například trať ze zastávky Dědinská přes Dlouhou Míli na letiště, vzniknout má i trať z Kobylis do Bohnic a z Podbaby do Suchdola. Plánuje se také prodloužení tramvají z Vinohradské k Hlavnímu nádraží.

Poslední výhledová skupina zahrnuje desítku tratí. Sem patří třeba prodloužení tramvají v úseku Záběhlická – Bohdalec – Eden – Vršovická.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Kdybych cestovala méně, mám na byt, říká moderátorka Primy. Určitě nelituje

vydáno 19. června 2024  18:42

Od začátku tohoto roku mohou diváci ranního zpravodajsko-publicistického bloku Nový den televize CNN Prima News vídat usměvavou tvář Sabiny Dračkové. Po...  celý článek

I po transplantaci ledviny atletka a zdravotní sestra miluje svůj život

vydáno 24. června 2024  11:17

Ve dvaceti letech jí lékaři diagnostikovali vážné onemocnění ledvin, později musela podstoupit transplantaci. V současnosti už padesátiletá zdravotní...  celý článek

Praha není nejdražší. Při placení vás „vykostí“ nejvíc ve středních Čechách

vydáno 24. června 2024  6:09

Zastrčený kout Krušných hor. Vyhledávaný hotel se stylovou restaurací. Tady to bude pálka, napadne vás. Když ale otevřete jídelní lístek, nestačíte se...  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek