metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 13 °C

Neděle 3. března 2024. Svátek má Kamil

Dalších 14 fotografií v galerii
Takto měly původně vypadat všechny modernizované soupravy metra. Nakonec mají unikátní nátěr jen dvě. Zbývajících 91 se odlišuje červeným pruhem navíc a šedými plochami kolem oken. | foto: Matěj Hrabánek

V metru jezdí dvě unikátní soupravy. Jsou jiné. A přeci jste si jich možná nevšimli

  11:12
V pražském metru vozí cestující celkem 93 modernizovaných souprav typu 81-71M. Během více než deseti let (od roku 1999 do roku 2011) dopravce ve spolupráci s plzeňskou firmou Škoda Transportation modernizoval původně sovětské vozy typu 81-71, které jezdily v metropoli od roku 1978, kdy začaly nahrazovat starší vozy Ečs. Dva z těchto modernizovaných vozů jsou ale přeci jen výjimečné.

Původní sovětské soupravy byly šedivé a měly červené dveře se žlutými šipkami. Modernizované soupravy mají šedobílý nátěr, červenobílé dveře a po celé délce soupravy vozy protíná dvojice červených pruhů - jeden hned pod střechou a druhý ve spodní části přibližně ve výšce kolen. Nicméně takto nevypadají všechny modernizované soupravy.

Oběť vandalů, anebo originál?

Takto měly původně vypadat všechny modernizované soupravy metra. Nakonec mají...
Standardní barevné provedení modernizovaných souprav metra 81-71M.

Když člověk vidí obě modernizované soupravy vedle sebe, je rozdíl patrný na první pohled.

Čtenář Metra Matěj Hrabánek si ve stanicích Rajská zahrada a Vysočanská všiml malé anomálie. „Na lince B mě zaujalo zvláštní metro bez červených pruhů a šedé barvy kolem oken,“ napsal nám a přiložil fotografie svého objevu. „Stala se tato souprava metra snad obětí útoku vandalů? Nebo se jedná o originál?“ spekuluje Matěj Hrabánek.

Dvě z 93 modernizovaných souprav 81-71M vypadají skutečně jinak. „Dvě soupravy rekonstruované v roce 2000 jsou opatřeny odlišným vnějším nátěrem oproti zbývajícím 91 soupravám,“ potvrdil Metru mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl. Jedná se o první dvě sériově rekonstruované soupravy e.č. 3111-3225-3231-3230-3122 a 3153-3203-3209-3216-3154.

Modernizované vozy měly více připomínat sovětský originál

Instalace kabeláže při finální montáži v nové výrobní hale Škody Transportation

Úprava skříně vozu čelního 2Mt1 pro montáž skeletu v MOVO, s. r. o.

„Vnější barevná úprava těchto dvou souprav je původně dohodnuté barevné provedení, které navrhl designér společnosti Škoda František Pelikán,“ zdůvodnil odlišnost vozů mluvčí dopravce. Takto podle něj původně měly vypadat všechny rekonstruované soupravy. Barevné provedení více odráželo podobu sovětského originálu.

„Tehdejší vedení dopravního podniku však po prohlídce první sériově rekonstruované soupravy požádalo o změnu vnějšího barevného provedení. To bylo na vozy aplikováno počínaje třetí sériově rekonstruovanou soupravou,“ dodal Štábl.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Senioři, zatočte s dluhy, které vás tíží!

vydáno 3. března 2024

Pan Karel žije sám, je mu 71 let a má problém, který mu nedává spát. Hrozí mu, že kvůli nesplacenému úvěru přijde o byt. Nyní mu svitla naděje, že...  celý článek

Netradiční pivo, to je „léčivý“ chmel i med z kaštanů. Jiříkovo vidění vám zachutná

vydáno 2. března 2024  19:45

Vymyslel recepturu několika piv. Sám se ale za sládka nepovažuje. Příběh člověka, kterému neslouží oči, ale nevzdal to.  celý článek

Námět na vycházku. Malíř Rittstein má na Kampě Dvě klády. A Nohy na stole.

vydáno 2. března 2024  15:21

Emeritní profesor pražské Akademie výtvarných umění patří již téměř půl století mezi přední představitele české figurativní malby.  celý článek

Bedřich Smetana. Třetina skladatelovy tvorby vznikla v naprosté hluchotě

vydáno 2. března 2024  5:37

Bedřich Smetana, který by dnes oslavil 200. narozeniny, je vedle Antonína Dvořáka patrně největším českým skladatelem. Nicméně Smetanův zvuk je v...  celý článek