metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 19 °C

Čtvrtek 13. června 2024. Svátek má Antonín

Prehistorie metra sahá až do roku 1898. Podzemní tramvaj měla jezdit z Václaváku k Rudolfinu

  11:29
Pražská podzemní dráha v těchto dnech slaví 40. narozeniny. Plány na postavení metra v hlavním městě ale sahají více než 100 let do minulosti. Samotný termín metro třeba jako první už v roce 1926 použili inženýři Vladimír List a Bohumil Belada.
Projekt M od Konsorcia sdružených firem. Trať A Dejvice–Pankrác ve fází

Projekt M od Konsorcia sdružených firem. Trať A Dejvice–Pankrác ve fází prováděcího projektu. Stanice Můstek (1941) | foto: Archiv DPP

1898 - Majitel pražského železářství Ladislav Rott napsal dopis městské radě, v němž neúspěšně navrhl zřídit podzemní dráhu.

1912 - Městský inženýr Bohuslav Vondráček navrhl postavit linku podzemní tramvaje z Václavského náměstí k Rudolfinu.

1926 - Inženýři Vladimír List a Bohumil Belada předložili studii podzemní dráhy, v níž zřejmě jako první použili termín "metro". Linka měla vést z Palmovky na Anděl.

1930 - Elektrické podniky vypsaly soutěž na řešení dopravy v Praze. Žádný z předložených projektů nebyl vybrán k realizaci.

1939 - Studijní oddělení Elektrických podniků vypracovalo projekt sítě rychlých drah. Původně mělo jít o podzemní tramvaj, správní výbor města ale záhy změnil zadání na klasické metro.

1941 - Byl dokončen podrobný projekt tratě z Dejvic na Pankrác a generální projekty dalších dvou tratí: ze Smíchova do Libně a od Výstaviště na Floru.

1949 - Výstavba metra byla odložena nejméně do roku 1960.

1953 - Vláda schválila výstavbu metra; přípravy však byly záhy zastaveny.

Červen 1965 - Vláda rozhodla o vybudování systému podpovrchové tramvaje, kterou mělo výhledově nahradit metro.

6. ledna 1966 - Byly zahájeny přípravné práce nutné k vybudování první trasy podpovrchové tramvajové trati.

9. srpna 1967 - Vláda přijala usnesení o výstavbě klasické podzemní dráhy namísto podpovrchové tramvaje.

20. ledna 1969 - Na Pankráci, mezi Štětkovou ulicí a Náměstím Hrdinů, byla zahájena ražba prvního tunelu metra.

Březen 1971 - Vláda rozhodla o nákupu souprav metra ze Sovětského svazu, ačkoliv podnik ČKD Tatra Smíchov vyvíjel vlastní jednotky Tatra R1. První ruské soupravy Ečs dorazily do Prahy v říjnu 1973.

2. ledna 1974 - Začal zkušební provoz bez cestujících.

9. května 1974 - Slavnostní zahájení provozu na prvním úseku metra, na lince C v úseku mezi Florencí (tehdy Sokolovská) a Kačerovem. V roce 1980 byla linka prodloužena z Kačerova na Háje (tehdy Kosmonautů), o čtyři roky později z Florence na Nádraží Holešovice (tehdy Fučíkova), v roce 2004 na Ládví a o další čtyři roky později do Letňan.

12. srpna 1978 - Zahájení provozu na prvním úseku linky A z Dejvické (tehdy Leninova) na Náměstí Míru. V roce 1980 začalo metro jezdit do stanice Želivského, o sedm let později na Strašnickou a v létě 1990 na Skalku. Od května 2006 je konečnou linky A Depo Hostivař.

- Do provozu byly uvedeny nové soupravy typu 81-71, které nahradily původní vozy Esč.

29. září 1985 - Na linkách A a C byly zrušeny turnikety (na lince B nebyly nikdy zavedeny).

2. listopadu 1985 - Zahájen pravidelný provoz na prvním úseku linky B mezi stanicemi Florenc a Smíchovské nádraží. Na podzim 1988 začalo metro jezdit do Nových Butovic (tehdy Dukelská) a o dva roky později z Florence na Českomoravskou. V listopadu 1994 se konečnou stanicí linky B stal Zličín a o čtyři roky později byla trať prodloužena na Černý Most.

4. února 1998 - Do zkušebního provozu s cestujícími vyjela první rekonstruovaná souprava 81-71 M.

2. října 1998 - Zahájeny zkušební jízdy soupravy M1, kterou vyrobilo Konsorcium ČKD-Siemens-Adtranz.

Srpen 2002 - Metro poškodila povodeň; z provozu bylo vyřazeno celkem 25 stanic, zatopeno nebo poškozeno jich bylo 16. Nejvíce voda zasáhla linku B.

8. května 2008 - Byl zahájen provoz na dosud posledním otevřeném úseku metra, který vede z Ládví do Letňan.

21. června 2010 - Začala ražba tunelu pro nový úsek linky A z Dejvické do Motola.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Zelená oáza v pražské Troji slaví kulaté výročí. O rostliny uvnitř se starají i potápěči

vydáno 12. června 2024  18:27

Skleník Fata Morgana zná velmi dobře. V Botanické zahradě hl. m. Prahy pracuje přes dvanáct let. Začínal tu jako brigádník, nyní zahradu vede. Bohumil...  celý článek

Scházejí už jen tovaryši a povinné právo várečné. Změnit v Česku obor není snadné

vydáno 12. června 2024  16:36

Daň ze všeho, poplatek za nic a členství ve všem. Přílišná regulace českého pracovního trhu brzdí rozlet ekonomiky. Připomíná to středověkou cechovní éru.  celý článek

Karlín je vlastně Karolín. Jméno získal podle manželky císaře Františka I.

vydáno 12. června 2024  13:29

Miluju Prahu a deník Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty. Vraťte se s námi do Prahy, která ještě nebyla Prahou a stála až za hradbami.  celý článek

Umělá inteligence. Není to jen jiný Velký bratr? Obavy i těšení se na AI

vydáno 12. června 2024  6:15

Když kapitalisté začali v 19. století zavádět ve velkém strojovou výrobu, dělníci „čertovské“ mechanismy rozbíjeli. Tak se báli o práci. Máme se nyní bát...  celý článek