Oslavy začnou v pondělí ve stanici Kačerov křtem Encyklopedie MHD a otevřením výstavy historických fotografií z výstavby metra. V úterý bude otevřena další výstava na Florenci s názvem Metro ve světě. "Ve středu všechny zveme na 45 koncertů do šesti stanic v rámci akce Nalaďte se v metru," uvedl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Po stopách prvního metra
Hlavní oslavy jsou připraveny na sváteční čtvrtek, kdy dopravní podnik lidem otevře od 10 hodin depo Kačerov. Prohlédnout si budou moct například jednotlivé typy vozů metra. Ve stejný den v 9.19 vyjede z Kačerova historická souprava metra Ečs. Cestující sveze do bývalé stanice Sokolovská, současné Florence, tedy přesně tak, jak vyjela před 40 lety první souprava při zahajovací jízdě. Historickými soupravami se lidé budou moct svézt po celý den, speciální jízdní řád je zveřejněn na www.m40.cz.
Za posledních 40 let se počet cestujících přepravených metrem zvýšil více než devětkrát. Zatímco za rok 1975 se jich pražskou podzemkou svezlo necelých 64 milionů, v roce 2012 jich už bylo téměř 590 milionů, tedy skoro polovina všech lidí, kteří pražskou MHD využili. Tomu odpovídá i délka tratě, která se z původních sedmi kilometrů rozrostla na současných 59. Rozšíření metra se připravuje i do budoucna. Příští rok na jaře by mělo být zprovozněno prodloužení linky A do Motola, připravuje se také výstavba nové trasy metra D z Pankráce do Písnice. Jeho výstavba by měla stát asi 25 miliard korun a dokončeno by mohlo být podle představ Prahy asi v roce 2022.
Jaká varianta zvítězí?
V současné době se podle Štábla schvaluje územní rozhodnutí ke stavbě. Jasné ještě také není, jestli bude na Pankráci vybudována nová stanice, ze které se bude do té současné přestupovat, nebo jestli bude metro vyjíždět z té současné. "Z dopravního hlediska se jako lepší jeví varianta přestupní, z hlediska ekonomického pak odbočka. Obě mají svá pozitiva i negativa. Rozdíl v ceně je přibližně 4,5 miliardy korun," uvedl Ďuriš. Jaká z nich bude zvolena, rozhodne vedení hlavního města.