metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 25 °C

Neděle 23. června 2024. Svátek má Zdeňka

V Praze jezdí od pondělí nová německá tramvaj. Včelka Mája vás ale nesveze

  10:33
V ulicích metropole můžete v následujících týdnech potkat neobvyklou žlutočernou tramvaj KT8. Tramvaj, která ovšem ve skutečnosti patří německé společnosti Strausberger Eisenbahn GmbH Strausberg, prošla v Praze modernizací a nyní probíhá poslední kolo zkoušek před jejím návratem do Německa.
KT8 Strausberg

KT8 Strausberg | foto: DPP

Tramvaj KT8D5.RN2S se dočkala kompletní generální opravy, v jejíž rámci získala například novou energeticky úspornou elektrickou výzbroj a pro vyšší komfort cestujících byl vložen nízkopodlažní střední článek. Její testovací jízdy se za účasti zástupců německého drážního úřadu a jejího majitele uskuteční od 13. do 16. října. Do 24. října pak proběhne konečná montáž jednotlivých prvků a zkušební provoz bez cestujících, v rámci nějž musí tramvaj najet v pražských ulicích minimálně 200 kilometrů.

Přezdívá se jí Včelka Mája

Tramvaj se zpět do Německa vrátí na konci října a od listopadu se s ní již budou moci svézt cestující ve Strausbergu nedaleko Berlína. „Předpokládáme, že náročné zkoušky v souladu s německými předpisy proběhnou úspěšně a tramvaj, která si pro svoji barvu ihned získala od německého zákazníka přezdívku Biene Maja, se vydá koncem října do Německa,“ uvedl vedoucí Opravny tramvají pražského dopravního podniku Jaroslav Janda , který se svým týmem na modernizaci pracoval.

„Opravna tramvají pražského dopravního podniku má skvělé výsledky a bohaté zkušenosti s údržbou a rekonstrukcí tramvajových vozů,“ doplnil technický ředitel dopravce Jan Šurovský. Že se podnik může podílet na zakázkách pro zahraniční dopravce, to podle něj jen potvrzuje. „Velmi rádi se zúčastníme podobných projektů i v budoucnu,“ dodal. Opravnu tramvají Dopravního podniku hl. m. Prahy přizvala ke spolupráci společnost Cegelec a.s., která vyhrála zakázku na modernizaci tramvaje.

Co je to za tramvaj

Od fanoušků dostala přezdívku „kachna“

KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
  • Tříčlánkovou tramvaj KT8D5 vyráběl závod Tatra Smíchov podniku ČKD mezi lety 1986 a 1993. Prototyp vznikl v roce 1984.
  • Celkem bylo vyrobeno 199 kusů. Většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky.
  • Fanoušci MHD těmto tramvajím přezdívají „kachny“ či „kačeny“.
  • Do německého Strausbergu se dostaly tramvaje KT8D5 v roce 1995 z Košic.
  • V Praze původní tříčlánkové tramvaje KT8D5 dojezdily 21. května 2013. V metropoli sloužily od roku 1986.
  • Dle původního plánu mělo v Praze jezdit 290 těchto tramvají. Nakonec jich bylo „pouze“ 48.
  • Dnes už v metropoli uvidíte výhradně modernizované varianty se středním nízkopodlažním článkem.

Autor: Jiří Bigas Metro.cz

Hlavní zprávy

Víte, kudy a jak jezdívaly železniční vagony ze Smíchova na Florenc? Neuvěříte

vydáno 23. června 2024  11:43

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Ovčí střeva, dvoumetrový černoch a zrádný robot. Vetřelec slaví 45 let

vydáno 22. června 2024  5:08

„Vetřelec je bezchybný organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost,“ cedí mezi zuby android Ash. Tváří v tvář Ripleyové obdivuje...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek