metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 13 °C

Čtvrtek 27. března 2025. Svátek má Dita

V Praze jezdí od pondělí nová německá tramvaj. Včelka Mája vás ale nesveze

  10:33
V ulicích metropole můžete v následujících týdnech potkat neobvyklou žlutočernou tramvaj KT8. Tramvaj, která ovšem ve skutečnosti patří německé společnosti Strausberger Eisenbahn GmbH Strausberg, prošla v Praze modernizací a nyní probíhá poslední kolo zkoušek před jejím návratem do Německa.
KT8 Strausberg

KT8 Strausberg | foto: DPP

Tramvaj KT8D5.RN2S se dočkala kompletní generální opravy, v jejíž rámci získala například novou energeticky úspornou elektrickou výzbroj a pro vyšší komfort cestujících byl vložen nízkopodlažní střední článek. Její testovací jízdy se za účasti zástupců německého drážního úřadu a jejího majitele uskuteční od 13. do 16. října. Do 24. října pak proběhne konečná montáž jednotlivých prvků a zkušební provoz bez cestujících, v rámci nějž musí tramvaj najet v pražských ulicích minimálně 200 kilometrů.

Přezdívá se jí Včelka Mája

Tramvaj se zpět do Německa vrátí na konci října a od listopadu se s ní již budou moci svézt cestující ve Strausbergu nedaleko Berlína. „Předpokládáme, že náročné zkoušky v souladu s německými předpisy proběhnou úspěšně a tramvaj, která si pro svoji barvu ihned získala od německého zákazníka přezdívku Biene Maja, se vydá koncem října do Německa,“ uvedl vedoucí Opravny tramvají pražského dopravního podniku Jaroslav Janda , který se svým týmem na modernizaci pracoval.

„Opravna tramvají pražského dopravního podniku má skvělé výsledky a bohaté zkušenosti s údržbou a rekonstrukcí tramvajových vozů,“ doplnil technický ředitel dopravce Jan Šurovský. Že se podnik může podílet na zakázkách pro zahraniční dopravce, to podle něj jen potvrzuje. „Velmi rádi se zúčastníme podobných projektů i v budoucnu,“ dodal. Opravnu tramvají Dopravního podniku hl. m. Prahy přizvala ke spolupráci společnost Cegelec a.s., která vyhrála zakázku na modernizaci tramvaje.

Co je to za tramvaj

Od fanoušků dostala přezdívku „kachna“

KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
KT8D5 v Praze
  • Tříčlánkovou tramvaj KT8D5 vyráběl závod Tatra Smíchov podniku ČKD mezi lety 1986 a 1993. Prototyp vznikl v roce 1984.
  • Celkem bylo vyrobeno 199 kusů. Většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky.
  • Fanoušci MHD těmto tramvajím přezdívají „kachny“ či „kačeny“.
  • Do německého Strausbergu se dostaly tramvaje KT8D5 v roce 1995 z Košic.
  • V Praze původní tříčlánkové tramvaje KT8D5 dojezdily 21. května 2013. V metropoli sloužily od roku 1986.
  • Dle původního plánu mělo v Praze jezdit 290 těchto tramvají. Nakonec jich bylo „pouze“ 48.
  • Dnes už v metropoli uvidíte výhradně modernizované varianty se středním nízkopodlažním článkem.

Hlavní zprávy

Tramvajová výluka v Praze: Od soboty se dotkne Holešovic. Důvodem je oprava viaduktu

vydáno 27. března 2025  11:20

Cestující MHD čekají o víkendu v Holešovicích dopravní komplikace. Pražský dopravní podnik oznámil výluku tramvajového provozu mezi Vltavskou a Ke Stírce....  celý článek

Jan Patočka, Karel Chotek nebo Josef Kaizl. Víte, proč mají v Praze ulici?

vydáno 27. března 2025  5:15

Praha má skoro osm tisíc ulic. Některé mají své jméno desítky let, jiné občas název změní. Procházka metropolí se může stát také pozoruhodným výletem do...  celý článek

Galaxie dostává nový rozměr. Bývalé multikino u stanice metra Háje se mění v multikulturní dům

vydáno 26. března 2025  19:17

Kdesi na okraji města, kde pulz metropole slábne a rytmus života udává konečná linky metra C, probudí se na podzim spící kulturní organismus. Opuštěné...  celý článek

Ochutnali jsme tajemství dubových sudů. Palírna s irským vlkodavem ve znaku jiné nepoužívá

vydáno 26. března 2025  15:40

Trochu toho buch buch sem a špetka toho prásk prásk tam, a než bys řekl švec, sestavil před našimi zraky zrzavý mladík jménem Dylan veliký dřevěný sud...  celý článek