Velké množství obyvatel hlavního města oproti předpandemické době vyměnilo metro za prostředky povrchové dopravy. Možná jste si také všimli, že je v posledních měsících ve stanicích a vagonech metra stále trochu volněji. Podle šéfa odboru komunikace dopravního podniku (DPP) Daniela Šabíka to není jen pocit.
„Tramvajová doprava je v současnosti stále nejvyužívanějším způsobem veřejné dopravy v Praze. Tramvajové spoje o pracovních dnech využívá v průměru téměř 820 tisíc cestujících denně, zatímco metro jen zhruba 701 tisíc cestujících,“ říká pro deník Metro Šabík. Tato čísla podle něj vyplynula z ledna a února tohoto roku.
„Rozdíl se nicméně snížil při srovnání například s obdobím před Vánoci 2021, kdy tramvaje od 13. do 22. prosince o pracovních dnech běžně využíval zhruba milion cestujících. Zatímco metro o téměř 175 tisíc cestujících méně. V současnosti rozdíl činí necelých 120 tisíc cestujících,“ vypočítává Šabík.
Vývoj pandemie
Změny v chování cestujících se dějí zřejmě v obavě z uzavřených prostor. V období vrcholící pandemie se hlavní zájem o veřejnou dopravu přesunul nejen z tunelů na povrch, ale částečně i z centra do periferních oblastí. Do jisté míry to platí stále.
„Nejlépe to dokládají výsledky z metra, které je plně vybaveno sčítacími čidly registrujícími vstup a výstup do a z jednotlivých stanic, respektive vestibulů. Loni v říjnu o pracovních dnech využívalo pražské metro v průměru kolem 878 tisíc cestujících denně, přičemž v některé dny se počet přepravených pohyboval mezi 920 až bezmála 930 tisíci cestujících,“ vzpomíná pro Metro Šabík.
„V listopadu metro o pracovních dnech využívalo o pět procent cestujících méně, v průměru 832 tisíc denně. V prosinci, počítáno do 22. prosince, bylo o pracovních dnech v metru o osm procent cestujících méně než v říjnu, v průměru kolem 806 tisíc denně. Letos v lednu to o pracovních dnech bylo v průměru jen zhruba 689 tisíc cestujících, což je ve srovnání s loňským říjnem o zhruba 21 procent méně cestujících v pražském metru,“ dodává Šabík.
Údaje za letošní únor jsou povzbudivější. Metro podle údajů dopravního podniku o pracovních dnech využilo v průměru 720 tisíc cestujících denně, což je o necelých pět procent více než v lednu.
Meziroční srovnávačka
Pokud bychom přepravní údaje z metra za letošní rok, tedy za zmiňovaný leden a většinu února 2022, srovnali s těmi loňským, předloňským a předcovidovým rokem 2019, nejhůře bylo na tom metro loni.
„Ve zmiňovaném období loňského roku jsme metrem přepravili necelých 19 tisíc cestujících, v průměru kolem 458 tisíc denně o pracovních dnech. Letos jich je o 56 procent více než loni, necelých 30 tisíc, v průměru 701 tisíc denně o pracovních dnech,“ vyjmenovává Šabík.
Nejsilnější byl začátek roku 2020, leden a únor tehdy ještě pandemie neovlivňovala. „Za období od 1. ledna do 20. února jsme v metru v roce 2020 přepravili téměř 46 milionů cestujících, což je o 55 procent více než letos, a dokonce o zhruba půl procenta více než ve stejném období roku 2019, kdy jsme metru přepravili zhruba 45 milionů pasažérů. Pro dokreslení, ve zmiňovaném období o pracovních dnech metro využívalo 1,067 milionu lidí denně v roce 2020, v roce 2019 to bylo v průměru 1,06 milionu cestujících denně,“ doplňuje Šabík.
Omezený provoz
O využívání hromadné dopravy v hlavním městě se tento týden rozpovídal na jednání magistrátního dopravního výboru i Martin Šubrt, náměstek ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Veřejná doprava podle něj nyní jezdí podle omezených jízdních řádů, k těm běžným by se měla vrátit od 21. března.
„V dalších týdnech lze očekávat nárůst poptávky, který ale omezí jarní prázdniny, které jsou v Praze od 7. do 21. března. Přiblížení poptávky v pracovních dnech k obvyklému stavu je nyní odhadováno na 21. března. Proto je k tomuto datu naplánován návrat k plným jízdním řádům,“ uvedl na jednání Šubrt, podle kterého metro využívá oproti běžným počtům cestujících asi o čtvrtinu lidí méně.
Přestože se v březnu městská hromadná doprava vrátí k běžnému provozu, omezen zůstane provoz autobusů na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Zároveň bude i nadále mírně omezen o víkendech provoz nočních linek, kde je podle náměstka Šubrta zájem cestujících proti normálu stále nižší.