„Jedna z prvních společných vzpomínek je, jak jsme spolu s Ondrou jeli asi 298 hodin autobusem do Itálie. To nám byly nějaké čtyři roky. Potom přišla léta, kdy nám patřila školka. No a od té doby to spolu táhneme dál. Naši rodiče se znají, takže jsme takoví bratři v triku odjaktěživa,“ říká pro deník Metro spolumajitel a šéfdesignér Martin Kůs.
Popište nám váš první společný projekt před Vuchem...
Byl to e-shop Sportego, kde jsme přeprodávali sportovní oblečení. Ale postupem času jsme pořád přemýšleli o vlastní značce, což, jak už víme, byl poměrně dobrý krok. Aktuálně nabízíme něco přes 1200 produktů v několika kategoriích. V letošním roce plánujeme navýšit obrat na 250 milionů.
Kolega Hyrš je vystudovaný ekolog, vy architekt. Jak z takového spojení vznikne firma a značka zaměřená prioritně na ženy?
S Ondrou jsme podnikali už dřív, nicméně nikdy jsme neměli něco svého, vždy šlo o přeprodej a nebyla v tom de facto žádná emoce. Chtěli jsme svůj vlastní brand. Udělali jsme si nějaký průzkum trhu, řekli si, co by nás bavilo, co by mohlo fungovat, a tak vznikla první série puntíkatých peněženek Vuch. A ono to fungovalo a funguje dodnes, i když v úplně jiných relacích.
Co je vaším vlajkovým produktem?
Dobrá otázka. Jeden vlajkový produkt jmenovitě nemáme. Máme řekněme top desítku ve třech hlavních kategoriích, které jsou batohy, peněženky, kabelky. Tam je naše hlavní síla, ale ani ostatní kategorie si nevedou zle. Ať to jsou brýle, šperky, doplňky, pánské věci, boty a podobně. A nezapomínejme na naše limitované edice, které jsou pro naše zákazníky velmi atraktivní.
Jakých pět vašich produktů považujete za nejzdařilejší?
To nejde říct úplně přesně. Postupem času se naše bestsellery mění, nicméně na první dobrou mě napadá kabelka Roselda, peněženka Nightie Nicci nebo kabelka Cara. Super povedená byla i limitovaná edice s Pepou Ratajem, kterou budeme v letošním roce opakovat. Na to se moc těšíme. Obecně se snažíme každý produkt udělat designově zajímavý, zároveň jednoduchý a funkční. To se nám myslím daří velmi dobře.
Co Vuch a udržitelnost? Že je ekologie v módním světě velké téma, zrovna vám asi nemusím vysvětlovat.
Nejen za mě, ale za celou firmu je to téma, které nás jednak baví, ale hlavně ho reálně přenášíme do praxe. Jsme stoprocentně bezodpadoví. Veškeré zbytky, vrácené věci z výroby a podobně zpracováváme a plníme jimi sedací vaky, takzvané bobíky. Za tento projekt jsme v loňském roce dostali i cenu poroty ve Firmě roku za udržitelnost. Navíc naše portfolio ekopeněženek roste a zákazníci k naší potěše na tyto produkty zatím reagují velmi kladně.
Jak u vás probíhá vývoj a design? Tvoříte týmově?
Vývoj a design probíhají inhouse u nás ve firmě. Náš kreativní tým, kterého jsem součástí, vymýšlí nové designy a stále hledáme nové tvary, barvy a originální řešení. To vše v praktickém provedení. Spolupracujeme i s externími návrháři a známými osobnostmi a umělci v rámci limitovaných edic, které nás hodně baví.
Kde je výroba umístěna a odkud co pochází?
Vyrábíme v drtivé většině v zahraničí a menší část produktů pochází i z naší české kotliny.
Mohl byste jmenovat nějaké známé designéry, se kterými v současnosti spolupracujete?
Rádi spojujeme síly se zajímavými umělci a osobnostmi. Nedávno jsme spolupracovali například se zpěvačkou Sharlotou, tento rok budeme představovat už druhou kolekci se street performerem Pepou Ratajem. Vznikla i krásná kolekce peněženek a batohů ve spolupráci se studiem Tomski & Polanski.
Vaši značku definují hlavně puntíky a pestré barvy. Jaký je podíl barevných a puntíkatých produktů oproti klasickým jednobarevným?
Puntíkaté produkty mají stálé místo v naší nabídce. Momentálně napříč kategoriemi tvoří puntíkaté produkty nějakých pět deset procent podílu. Je to něco, na čem naše značka vyrostla a co mají naše zákaznice rády.
Jak se vám daří obchodně a finančně? Spousta velkých módních značek a e-shopů hlásí pokles tržeb a odliv zákazníků.
Musíme zaklepat, ale zatím čísla ukazují nárůst tržeb oproti loňskému roku, čehož si moc vážíme a rozhodně to nebereme jako samozřejmost. Jak zmiňujete, většina e-commerce pociťuje makroekonomické vlivy.
Pozorujete nižší kupní sílu? Přece jenom peněženky, batohy a podobně nejsou vyloženě nezbytné produkty.
Přímo nižší kupní sílu nepociťujeme. Druhá věc jsou vstupní náklady jako energie a podobně. Sice nabízíme, jak vy říkáte, zbytné produkty, ale nepohybujeme se v cenách světových značek. Proto jsme stále pro naše zákazníky relativně dostupní.
Začátkem roku jste oznámili vstup nových investorů. Jaké máte plány do budoucna?
Máme pětiletý plán. Samozřejmě záleží na mnoha faktorech, ale rádi bychom do tohoto horizontu překonali jednu miliardu korun obratu. V krátkodobějším horizontu chceme potvrdit rostoucí tržby a upevňování značky na českém trhu. V zahraničí chceme prorazit ještě výrazněji. Tam vidíme velký potenciál, ale také velkou spoustu práce s naším týmem.
Vuch
|