metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 27 °C

Pondělí 17. června 2024. Svátek má Adolf

Made in Czech Republic neznamená ušité v Číně. Češi na sebe mohou být hrdí i v oblasti módy

  7:11
Ten, kdo se pohybuje na trhu ryze tuzemských módních značek, se s tímhle problémem již mnohokrát setkal a v podstatě s ním téměř každý den bojuje. Zákazníky ten fenomén zase mate. Některé konkurenční zahraniční značky se totiž tváří jako tuzemská výroba či výroba probíhající v Evropě. Jejich zboží ale pochází z Číny.

Další 2 fotografie v galerii
České legíny | foto: Utopy

Své o tom ví třeba zakladatel značky Utopy wear Tomáš Pitter. „Vnímám to jako jeden z největších problémů současnosti. Cenově tomu bohužel nedokážeme konkurovat. Jak lidi, kor v Česku, slyší slovo slevy a levné zboží, tak je to dost boj. I když se nám naštěstí pomalu daří dokazovat, že je dobré si za kvalitu připlatit. Pomalu se začíná ukazovat, že je tahle cesta správná,“ říká pro deník Metro Pitter a dodává, že je znát i změna chování trhu po pandemii a také kvůli válce na Ukrajině. „Lidi se poslední dobou více bojí a šetří peníze a my musíme vymýšlet, jak lépe prodávat. Na druhou stranu na nás tlačí dodavatelé, u kterých najednou vše trvá několik týdnů až měsíců, a ještě do toho zdražují,“ kroutí hlavou Pitter.

Děkujeme, nekrademe
Utopy je z velké části rodinná firma, pro kterou externě šijí desítky českých švadlen. Její vlajkovou lodí jsou termolegíny a sportovní oblečení pro ženy. Pitter značku v roce 2017 zakládal jako firmu, jež dovážela kvalitní oblečení od lokálních zahraničních výrobců. S první vlastní kolekcí kompletně vyrobenou v Česku přispěchal Pitter se svým týmem o rok později.

Zakladatel značky Utopy wear Tomáš Pitter

„Během roku 2018 až 2020 se experimentovalo, co by mohlo a nemuselo fungovat, několikrát se skoro krachlo. Naštěstí jsme se vždy zachránili na poslední chvíli. I když máme často nabídky z ciziny na přesun výroby, jsem v tom dost vlastenec a vše chci co nejvíce vyrábět v Česku. Je to naše firemní hrdost a i slow fashion přístup, který chceme dodržovat,“ dodává Pitter a upřesňuje, že návrhy a design jeho oblečení pochází od návrhářů na zakázku. „Nic nekrademe. To je v tomhle byznysu častý nešvar,“ míní.

Od hlavy až k patě
O čest ryze tuzemského oblečení nově bojuje také česká obuvnická firma Vasky. Její tradiční produkty, jako jsou kožené boty, aktuálně doplňuje historicky první kolekce oblečení, která podle zástupců firmy splňuje to, co je pro ni zásadní. Česká výroba, důraz na kvalitu a minimalistický design nevycházející z módy.

Firma Vasky nově vyrábí také oblečení.

„Kolekci oblečení jsem měl dlouho v plánu. Beru ji jako první vlaštovku, na kterou chceme navázat dalšími modely. Mám obrovskou radost, že se nám podařilo najít kvalitní české poctivé výrobce,“ komentuje pro deník Metro zakladatel značky Václav Staněk.

V tuzemsku ale šijí i takové značky, které jsou sice ryze české, na první pohled však působí jako zahraniční. Typický příklad je streetwearový brand Girls Without Clothes, jehož fanouškovská základna vznikla pouze s pomocí Instagramu.

„Většinu oblečení si šijeme, barvíme, tiskneme, všechno jde z lokální výroby, která je pro nás na prvním místě. Není to ale oblečení, co nás spojuje. Je to společná vášeň ke způsobu života. My totiž žijeme ve městech, avšak v srdcích máme hory a oceán,“ říká tým značky v čele s jejím zakladatelem Martinem Feixem.

První na světě
Nemálo pyšní můžeme být jako Češi na Hanu Vydrovou a její severočeskou firmu Covert. Ta totiž vyrábí neviditelná trička pod košile v tělové barvě, která nejsou pod nejprůhlednější látkou vidět a díky unikátní technologii zabraňují viditelnému pocení i zápachu. Podle odborných posudků byla česká neviditelná trička první nejen na tuzemském, ale také na světovém trhu.

Tělové tričko pod košile

„Plagiátoři se už objevili u nás i ve světě. Opsali téměř vše – délku, barvu, V výstřih – avšak náš unikátní materiál nemají ani mít nemohou. Většinou používají modal (bambusová látka) a snaží se o našich tričkách psát jako o těch z obyčejné bavlny. Na rozdíl od našich triček je však tento rádoby přírodní materiál silnější, trička jsou sešitá po straně, okraje jsou zahnuté a šité, tedy silnější. Náš úplet lze nosit i v parném létě, protože je hustý a přitom tenký,“ popisuje pro Metro Vydrová.

Romana Pazderová (vlevo) a Hana Vydrová

Ryze česká je i značka Woox, jejíž flanelky nosí v rámci kampaně generál Petr Pavel, spodní prádlo Evona, Litex, Triola, Goldbee, Tilak, nanoSPACE by LADA či chrudimská značka CityZen. Trička posledně jmenované značky mají díky speciální technologii odolat všemožným skvrnám.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Zastávky autobusů budou na znamení. Strach cestujících mírní organizátor dopravy i humorem

vydáno 17. června 2024  4:24

„Zakrněl vám váš stopovací palec? Nevadí. I vy máte na zastávce superschopnost zastavit si autobus. A nemusíte pro to udělat vůbec nic. Jen být vidět,“...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek

Benjamin Netanjahu je pro Izrael větší hrozba než Hamás, říká muž, který sloužil v Gaze

vydáno 13. června 2024  18:20

David Shorf sloužil v izraelské armádě, byl zástupcem šéfredaktora Lidových novin, hrál v kapele Raketa Bořka Slezáčka, nyní se pohybuje v marketingu,...  celý článek