Pokud ovládáte řemesla, máte v rukou silnou kartu. „Školní systém už minimálně generuje starodávná řemesla, jako je čalouník,“ poukazuje na nedostatkové „zboží“ Vlastimil Bucňák, výrobní ředitel společnosti Rim. „V současnosti řešíme všeobecný nedostatek pracovníků na trhu práce, kteří by chtěli fyzicky pracovat,“ říká Bucňák. „Přitom požadujeme hlavně základní kritéria – pozitivní postoj k práci a chtít se učit,“ dodává. Pokud podle Bucňáka někdo čerstvě nastoupí, nemá praxi nebo odbornost, ale má přehnané požadavky na mzdu, pravděpodobně neuspěje. Kromě peněz jsou totiž důležité i takzvané měkké faktory.
„Jsem dlouhodobě zastáncem toho, že výše mzdy není jediný a nejklíčovější motivátor,“ myslí si Tomáš Vacek, partner v reklamní agentuře Contexto. „Firemní kultura, férové prostředí, možnost pracovat na zajímavých projektech, schopnost ocenit lidi nejen penězi, ale i pochvalou, možnost učit se a rozvíjet a další jsou pro vzájemnou spokojenost velmi důležité,“ vyjmenovává Vacek. „Pokud jsou zaměstnanci v těchto měkkých faktorech spokojeni, pak ze zkušenosti vím, že jejich citlivost na výši mzdy není zdaleka tak vysoká,“ doplňuje Vacek.
Jak si tedy o přidání říct? Nejvhodnější doba je zpravidla na začátku nového roku, ale za předpokladu, že se zaměstnavateli daří. „Zaměstnanec by se před žádostí o navýšení platu měl informovat o situaci firmy, kde pracuje, a obecně o stavu v segmentu,“ radí Lukáš Kmenta, country manager Huntsman Building Solutions. „Třeba v našem oboru stavebnictví je důležitým faktorem výhled práce a zakázek na další období a celková ekonomická nálada v oboru,“ doplňuje Kmenta.
Důležité je také správné načasování. Málokterého nadřízeného přesvědčíte, když k němu bez předchozí domluvy vletíte do kanceláře nebo ho „přepadnete“ na chodbě. Domluvte si předem schůzku a buďte na ni připravení.
„Vysvětlete svému šéfovi, jaký máte pro něj přínos. Dodejte mu argumenty, které mu usnadní rozhodování nebo prosazení zvýšení platu zase jeho šéfovi,“ doporučuje Lukáš Cirkva, partner a CEO společnosti BCV solutions. „Mluvte o svých potřebách, ale nezapomeňte vysvětlit, jak navýšení vašeho platu pomůže firmě nebo zákazníkům,“ vysvětluje Cirkva.
Podle něj má však skutečný vliv na spokojenost v zaměstnání skutečný zájem o člověka, například ve formě uznání za dobře odvedený úkol. „Zaměstnanci potřebují smysluplnou práci v pečujícím prostředí. Dle průzkumů pracovníci chtějí zpětnou vazbu každý týden,“ popisuje Cirkva.
Dosáhnout vyšší mzdy není nemožné ani během nestabilních období. „Dobře vedená firma chce přirozeně investovat do lidí, kteří na sobě pracují a posouvají ji vpřed,“ myslí si Ondřej Tyleček, obchodní a marketingový ředitel agentury Fairy Tailors. „Osobně si myslím, že by mělo být cílem zaměstnavatele podpořit své zaměstnance a snažit se jim vyjít vstříc alespoň částečnou kompenzací,“ souhlasí Kmenta. „Spokojený a loajální zaměstnanec má pro podnikatele mnohem větší cenu než několik procent na výplatní pásce,“ věří Kmenta.
Kdo nic nezkusí, nic nezíská. Pokuste se však být vnímaví, zda je pro vaši žádost ta nejvhodnější chvíle. „Velká míra inflace tu nebude věčně, a brzy se může stát, že přijdou opět lepší časy a dojde k přesunu pracovníků za lepším pracovním místem. Najít a zaškolit pak zcela nového zaměstnance bude stát společnost mnohem více než ono případné zvýšení platu,“ zamýšlí se nad budoucností Kmenta.