Aby Audi A4, rovněž v provedení kombi, s přízviskem g-tron odkazujícím na alternativní pohon, ukázalo svůj největší smysl, vzal jsem ho na tisíc kilometrů dlouhou cestu z Prahy do lyžařského střediska v rakouském Scheffau am Wilden Kaiser.
Kolega Marek, který se úspornou jízdou zabývá řadu let, mi doporučil stáhnout mobilní aplikaci z webu www.erdgas.info, která umí naplánovat trasu s tankováním zemního plynu. Což by ale cestou přes Mnichov na sever Rakouska nebyl problém ani bez ní.
Audi s plynovým pohonem dostalo silnější 170koňový dvoulitr, takže cesta svištěla jak na klouzačce. S kombíkem nebyl problém jet i na hranici 220kilometrové rychlosti, přičemž ukazatel aktuální spotřeby plynu měřil v té chvíli něco kolem šesti kilo plynu na sto. Cena CNG za kilo se pohybuje mezi 25 a 27 korunami. Rozpis ceny za cestu si přečtěte v boxu.
Oproti zmíněnému plynovému leonu dostalo tohle audi lepší nádrž na CNG. Není vyrobená z oceli, ale z kompozitního materiálu, je o 56 procent lehčí a lépe zabezpečená proti proražení. Je možné do ní načerpat až devatenáct kilo CNG, což se nemusí zdát moc, a je to bohužel pravda.
I když se poselství auta zdá ideální, musíte opravdu cestu plánovat, jelikož nádrž vydrží na přibližně 380 až 450 kilometrů, podle šetřivosti řidiče. Vyplatí se přitom vybírat stanice, které umí natlačit plyn do nádrže pod tlakem 200 barů. Pak se do nádrže vejde opravdu oněch 19 kilo plynu.
Pokud však plyn dojde, nezoufejte. Audi spaluje primárně CNG, ale po jeho vyčerpání se přepne na benzinovou nádrž. Ta však má také omezenou kapacitu, jen 25 litrů. Spotřeba benzinu je přitom radikálně vyšší. Auto si řekne až o 11 litrů na sto, pokud se bavíme o těch vysokých dálničních rychlostech.
Plynová nádrž ubírá prostor zavazadelníku, z původních 505 litrů se zmenšil na 415. I tak je to pořád dost, i na delší přesuny ve více lidech. Zapomeňte ale na pohon všech kol, ústrojí se sem prostě už nevejde.
Auto určené na dlouhé pohodové cestování se skutečně vyplatí, hlavně tedy firmě. Úspora totiž není zadarmo. Celková cena modelu A4 avant g-tron i s výbavou je 1,5 milionu korun. Takže musíte jezdit fakt hodně.
Na kolik vyšla cesta
|