Dnes jde do kin romantické drama Cukrář, jehož režisérem i scenáristou je Ofir Raul Graizer. Jeho světová premiéra proběhla už v červenci v Česku během Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Snímek pojednává o křehkém vztahu německého cukráře a izraelského obchodníka, kteří si spolu začnou románek.
„Film je zasazený do melancholického, ale živého obrazu Jeruzaléma. Vycházel jsem při jeho tvorbě z osobní zkušenosti. Vyprávím o postavách toužících se osvobodit od národnosti, sexuality i náboženství. Je to příběh protknutý láskou k lidem, k životu, k jídlu a k filmu. Je to můj příběh,“ říká k příběhu režisér.
Thomas je mladý německý cukrář pracující v malém berlínském cukrářství, kde se potkává s Orenem, ženatým Izraelcem, který do Berlína pravidelně pracovně jezdí. Mezi oběma muži se rozvine tajný milostný vztah. Poté co Oren zemře v Izraeli při autonehodě, Thomas se vydává do Jeruzaléma, aby našel odpovědi na otázky o jeho životě a smrti.
Pod smyšlenou identitou pronikne do života Anat, čerstvé vdovy po svém milenci, která vlastní malou kavárnu v centru Jeruzaléma. Thomas se u ní dá zaměstnat a peče německé koláče a sušenky, které do kavárny přitáhnou novou klientelu. Thomas postupem času zjišťuje, že se zapletl do života Anat mnohem víc, než čekal. Ve snaze ochránit pravdu se do své lži zamotá natolik, že nebude cesty zpátky.
„Vyprávění putuje mezi Berlínem a Jeruzalémem, Západem a Východem, minulostí a přítomností. Na cestě se Thomas, hledající lék na svou vlastní ztrátu, setkává s konfliktem mezi náboženstvím a sekularismem uvnitř Izraele. Téma košer praktik, důležitost šábesu (soboty) a význam tradice v sekulární společnosti se stávají překážkami v Thomasově cestě za rozhřešením, vnášejí pochybnosti do každé jedné stránky jeho existence a nabízejí mu jiný, nový pohled na ztracenou lásku,“ říká Gaizer a dodává: „Metaforickou léčbu rány, kterou způsobila osobní tragédie, představuje pečení. To je smyslnou, obrazovou a erotickou činností, která připomíná dětství, mateřství a rodinu. Pečení má v judaismu zvláštní význam, a to kvůli traumatické paměti na dobu bez jídla, která akcentuje v německo-židovském kontextu. Pečení má v židovském náboženství komplexní systém pravidel určujících, co je povoleno a co zakázáno. Thomas a Anat se musí těmto pravidlům vzepřít, a tudíž vzdorovat i svému okolí, aby dokázali překonat bolest i zlost a najít cestu k odpuštění a smíření.“