metro.cz

GALERIE: Tunel z Karlína na Žižkov slaví 60 let. Cestu zkrátil z půl hodiny na 4 minuty

  8:00
Tunel mezi Karlínem a Žižkovem byl otevřen 21. prosince 1953, tedy necelé tři měsíce po zprovoznění Letenského tunelu. "Zvláště obyvatelé Žižkova pracující v průmyslovém Karlíně se otevření tunelu nemohli dočkat. Vždyť se o něm mluvilo už za první republiky. Ale to se jen mluvilo, dělníci chodili dále přes poměrně vysoký vrch do práce. Nač by také kapitalisté usnadňovali lidem cestu do práce, když jim ani pravidelnou práci nedokázali zajistit," oslavovalo s náležitou politickou propagandou dokončení stavby první pětiletky tehdejší Rudé právo.
Tunel mezi Karlínem a Žižkovem

Tunel mezi Karlínem a Žižkovem | foto: ČTK

Stavba tunelu začala v létě 1949, proražen byl v dubnu 1951. Délka tunelu činí 303 metrů, šířka 4,4 až 4,8 metru, maximální výška 3,4 metru, převýšení 28,89 metru s průměrným stoupáním 8,1 procenta. Do jeho zprovoznění museli lidé chodit z jedné do druhé čtvrti přes Vítkov. Cesta pěšky i tramvají trvala minimálně půl hodiny. Původně byl tunel, který zkrátil cestu z Karlína na Žižkov na čtyři minuty, určen i jako protiletecký kryt a měl být posléze doplněn i větví pro silniční vozidla. Ta ale nebyla nikdy realizována.

Tunely v Praze

  • Celková délka devíti železničních tunelů v Praze je nyní téměř 7,5 kilometru. Na území hlavního města jich bylo v minulosti vybudováno více, několik jich ale bylo zrušeno.
  • V Praze je nyní osm silničních tunelů - Vyšehradský, Letenský, Těšnovský, Strahovský, Mrázovka, Zlíchovský, Komořanský a Lochkovský.
  • Na železnici najdete tunelů devět - dva nové Vítkovské, tři Vinohradské, Chuchelský, Libeňský, Malešický a Bubenečský.
  • Pro cyklisty a pěší jsou určeny tunely Karlínský a Vítkovský.
  • Bezkonkurenčně nejdelšími tunely pak disponuje pražské metro, v současnosti měří tři jeho linky bezmála 60 kilometrů.
Autor: ČTK
zpět na článek