metro.cz

Před 105 lety se Pražané museli rozloučit s autobusy. Jejich provoz ukončila nehoda

  10:43
Nehoda, při níž nebyl krátce před polednem 17. listopadu 1909 nikdo zraněn a která nezpůsobila ani žádnou škodu, znamenala na řadu let konec rozvoje autobusové dopravy v Praze. Dopadla totiž dobře jen díky řidiči, který se dokázal vypořádat s prasklým hnacím řemenem.
Gaggenau před kasárnami na Pohořelci

Gaggenau před kasárnami na Pohořelci | foto: Archiv DPP

„Vůz se náhle rozběhl. Zapnul jsem motor a přitáhl jsem více brzdy, ale marně... Až pod Thunovým palácem se mi podařilo vůz na hromadu šutru zatočiti a tím let značně zmírniti,“ popsal jízdu, která mohla skončit tragédií, šofér Josef Vaigl.

Fiat

Aries v Loretánské ulici před domem čp. 107.

Pražští radní se poté rozhodli, že nepříliš spolehlivou novinku raději oželí. Autobusy, které se vydaly do ulic v březnu 1908, obsluhovaly zejména kopcovitou Malou Stranu a prudká klesání a stoupání byla pro tehdejší techniku příliš náročným prostředím. Nezřídka se stávalo, že autobusy kvůli poruchám několik dnů vůbec nevyjely a nehoda z listopadu 1909 byla jen poslední kapkou. Autobusy, podstatně modernější a spolehlivější, se do ulic Prahy vrátily až v červnu 1925.

První autobusová linka v Praze

  • Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava.
  • Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy.
  • V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement,  italský Fiat,  francouzský Aries a německý Gaganeau.
Autoři: ČTK, Metro.cz
zpět na článek