metro.cz

Rychlodráha povede u Dejvic tunelem a do Veleslavína pod zemí jen z části

  15:28
Ministerstvo dopravy vybralo variantu železničního spojení z centra Prahy na ruzyňské letiště a do Kladna. Mělo by vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic.
Negrelliho viadukt v Karlíně.

Negrelliho viadukt v Karlíně. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést částečně v tunelu s dále na Kladno a odbočkou na letiště na Dlouhé Míli. Po dnešním jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou a primátorkou Adrianou Krnáčovou to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun.

V jednání je stále podoba trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde šestá městská část požaduje, aby trasa vedla kompletně pod povrchem. „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí,“ uvedl Ťok. Cenový rozdíl mezi oběma variantami představuje částku tři až 3,5 miliardy korun.

Kvůli neshodě o podobě trasy na Veleslavín přichází podle Krnáčové v úvahu rozdělení projektu do dvou částí, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný rozpor není. „Mezitím by na vyřešení podoby zbytku trasy bylo dostatek času,“ dodala primátorka.

Správa železniční dopravní cesty plánuje současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Vlaky by poté po ní mohly projíždět zhruba stokilometrovou rychlostí. Vybraná varianta vychází ze studie proveditelnosti, kterou správa železnic nyní dokončila. Podle Ťoka by nyní bylo vhodné tento materiál schválit a podobu stavby u Veleslavína řešit až ve druhé fázi, tedy v územním řízení.

Autoři: ČTK, Metro.cz
zpět na článek