metro.cz

Pokuty za parkování budou nově řešit na radnicích

  10:22
Přestupky v parkovacích zónách budou nově řešit přímo městské části. Jako první je letos začnou řešit už od července radnice Prahy 6 a 8, od příštího roku se přidají zbylé městské části, kde jsou zóny zavedeny. Rozhodlo o tom včera pražské zastupitelstvo.
Nové parkovací zóny v Praze | foto: Mobil iDNES.cz

Zóny v metropoli

  • První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v části Prahy 1.
  • Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Loni se přidaly Praha 5, 6 a 8.
  • Rezidenti v Praze za parkování jednoho vozu platí ročně 1200 korun, pokud chtějí parkovat pouze v okolí bydliště, pak jen 600 korun.

Důvodem změny je efektivnější vymáhání dodržování pravidel. Dnes přestupky řeší magistrát a odvolacím orgánem je nyní ministerstvo dopravy, čehož řada hříšníků zneužívá. Nově bude první instancí radnice a odvolacím místem má být magistrát.

První se změna dotkne parkování v městských částech Praha 6 a 8, kde začnou radnice přestupky řešit už od 1. července. Obě městské části zavedly zóny letos a na změnu jsou nejlépe připraveny.

„To nám umožní si v jakémsi pilotním provozu změnu vyzkoušet a případně odstranit všechny komplikace,“ řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek.

Zbylé městské části budou pokuty vybírat od 1. ledna 2018, to se týká například Prahy 1, 2, 3, 5 nebo 7.

„Díky tomu máme dost času se na změnu připravit,“ řekl radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský. Změna termínu vychází z požadavku radnic. Praha totiž chtěla změnu původně zavést spolu s loňským rozšířením parkovacích zón, pak vše odsunula na květen 2017 a nakonec zastupitelé vše ještě znovu odsunuli.

Současný způsob řešení přestupků v parkovacích zónách podle Dolínka vysoce zatěžuje příslušný odbor magistrátu a vzhledem k problematické funkčnosti odvolacího orgánu mnoho přestupků není dořešeno a nevyřeší se.

„Kompetence se přenáší na nižší úroveň, což je z pohledu práva dobře,“ řekl Dolínek. Zároveň se změnou získají radnice i část peněz z vybraných pokut.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek