Martine, vaše fotka Kominík je hitem. Zachycuje zajímavou situaci. Čekal jste na ni dlouho?
Pana Kominíka jsem jen zahlédl, když jsem šel přes Strossmayerovo náměstí. Věnuju se streetfotografii, tedy zachycování běžných situací, které se na ulici dějou, a výrazné typy a charaktery vítám, zamrzelo to. Nicméně, fotil jsem dál a k mý velký radosti se kominík zhruba po čtvrt hodině vracel a přecházel přes náměstí ulicí Dukelských hrdinů. To už jsem měl místo pro něj připravený, zaklekl jsem a fotil. Až později jsem se podíval na snímky a byl nadšenej z toho jak se tam celá ta scéna popasovala. Osobnost kominíka, mazací tramvaj – mimochodem oba nositelé štěstí, cvičná tramvaj nezvykle zatáčející z centra k Vltavské a jako třešnička: café racer.
Hodně fotíte kolem Strossmayerova náměstí, proč zrovna tam?
Jsem Leteňák a Letná je skvělý, osobitý místo na žití a tudíž i focení. Jednou bych rád vydal knížku plnou fotografií jen z této čtvrti.
Letná a Štrossmajerák – to jsou místa s vyšší koncentrací nejrůznějších umělců – jak se vám tam vlastně žije a jak jste se tam dostal?
Na Letné žiju šest let. S partnerkou, která tu vyrůstala od mala, naší čtyřletou dcerou Fridou a buldokem Guruem. Žijeme v klidné ulici mezi Stromovkou a Letenskými sady. Letná je pro mě osobně takový pražský Montmartre, taková klidná vesnice za řekou, kousek od centra. Pokaždý, když se vracím, přijíždím třeba tramvají, dejchne na mě domácí klid a pohoda. Zároveň je etablovaná jako umělecká a kreativní čtvrť se spoustou významných kulturních center, galerií a v neposlední řadě lidí, umělců, přátel. Když je nepotkáte na ulici, tak na facebookové Letenské partě, kde si jsou lidi schopný pomáhat, bavit se a sdružovat.
Letenskou partu samozřejmě znám. Utahujeme si tam z Holešovic, které označujeme „Mokřad“. A já jako rodilý z „Mokřadu“ chápu, že jste k Letné přimkl. Ale chystáte se fotit i v jiných částech města?
Samozřejmě. Jeden z těch hlavních a nejspíš nejdlouhodobějších plánů je dokumentování a fotografické zaznamenávání života dalších pražských čtvrtí. Pro streetfotografii je důležitá vysoká koncentrace lidí. Takže se nemůžu vyhnout místům jako Masaryčka, Anděl, Pavlák nebo Palmovka. Ale vyhledávám i místa méně okoukaná a turisty méně vyhledávaná místa. Rád zachycuju na fotografiích ryzí, běžný život místních a snažím se tak v podstatě tvořit takový dokument dnešní doby. Hlavními kritérii ve výběru míst jsou pro mne pak určitá energie daného místa, urbanismus a pronikání světla. V hlavě mám spousty plánů a projektů.
Martin vyhrál v silné kategorii
|