metro.cz

Za dva roky se postaví HolKa, poté se opraví celá Štvanice

  11:26
Magistrát zaměřil pozornost na Holešovice a Karlín. Hustě zabydlené čtvrti chce změnit k nepoznání.
Takto by měla vypadat nová lávka. | foto: IPR

Na délku má mít skoro 300 metrů, stát má za dva roky a na její stavbu čeká hlavní město 120 let. Řeč je pochopitelně o lávce HolKa, která má propojit karlínské Rohanské nábřeží s areálem pražské tržnice na Bubenském nábřeží v Holešovicích.

„V podstatě čekáme jenom na výběr finálního zhotovitele, který provede stavební práce podle vítězného architektonického návrhu Marka Blanka a Petra Teje. Výběrové řízení pak bude vypsáno zkraje roku 2021. Během architektonické soutěže se myslím šlo dostatečně do hloubky, zúčastnily se jí i renomované zahraniční ateliéry. Projekt pánů Blanka a Teje ale tehdejší vedení města vyhodnotilo jako nejvíc vyhovující,“ říká pro deník Metro náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Sportoviště za 12 milionů
Lávka dlouhá 285 metrů a téměř čtyři metry široká by měla sloužit především pro pěší a cyklistickou dopravu. O přímé cestě suchou nohou mezi Holešovicemi a Karlínem se uvažuje již více než století, co je však nové, jsou současné plány magistrátu na návazné oživení ostrova Štvanice.

Ten se nachází přímo mezi těmito dvěma hustě obydlenými čtvrtěmi. Magistrát proto našetřil 197 milionů na samotnou lávku, ale také se chystá najít peníze na vylepšování ostrova. „Chceme Štvanici vrátit její původní atmosféru. Proto jsme přidělili více než půl milionu korun svému přidruženému Institutu pro plánování a rozvoj na vypracování koncepční studie, jež poslouží jako podklad pro územní a stavební řízení. V rámci projektu počítáme i s odkoupením dvoupodlažní historické stavby od soukromého vlastníka. Tato investice bude město stát přibližně 12 milionů korun,“ odtajnil pro deník Metro některé plány radní pro správu městského majetku Jan Chabr. „Budova už v minulosti sloužila k pořádání sportovních soutěží, navíc jsou v ní k dispozici kapacity pro ubytování a stravování sportovců, případně fanoušků,“ dodává Chabr.

Kavárna i most pro auta
Ostrovem Štvanice a lávkou HolKa ale výčet plánů, které má vedení magistrátu s Holešovicemi a Karlínem, zdaleka nekončí. V současnosti probíhají také diskuze o opravě Fuchsovy kavárny, Hlávkova mostu i rozsáhlém „ozelenění“ oblasti.

Spíše hudbou budoucnosti stále zůstává nový most spojující Holešovice a Karlín, který by na rozdíl od lávky umožnil přímý transport i tramvajím a automobilům. „Tento plán zvažujeme jako možný. Prozatím ale musím všechny zklamat, protože v nejbližších letech se rozhodně stavět nezačne. Předpokladem takového projektu totiž musí být promyšlená změna územního plánu, jejíž možnosti právě teď zvažujeme,“ mírní náměstek Hlaváček až přílišný optimismus některých lidí.

Velké Benátky

  • V současnosti lze k dopravě mezi Holešovicemi a Karlínem využít přívozu, který nese název HolKa. Přímá cesta mezi oběma styčnými body proto nese stejné jméno.
  • Barvitou historii má i samotný ostrov Štvanice. Ta se začala psát již v roce 1118. V té době byl ostrov po celé Evropě znám jako Velké Benátky a po velkou část své existence byl spojen se sportem.
  • Poněkud kuriózně zde byla už v 17. století zbudována aréna, která skýtala zázemí pro pořádání takzvaných štvanic. V podstatě šlo o formu zvířecích zápasů, které dříve byly považovány za zábavnou podívanou – v tomto případě nabývaly podobu honů loveckých psů na divoká zvířata – medvědy, býky nebo jeleny.
  • O mnoho let později se Štvanice stala domovem hokeje. První zápas se tu odehrál během sezony 1931, a to v zázemí unikátního funkcionalistického stadionu z pera architektonického mága Josefa Fuchse – autora současné podoby Veletržního paláce v Holešovicích. Stadion skončil – poté, co se přestal využívat k původnímu účelu, začal chátrat, což vedlo v roce 2011 přes protesty památkářů k demolici.
  • Ohledně revitalizace Štvanice předpokládá magistrát celkovou investici v rozmezí 200 až 500 milionů korun. Zmiňovaná koncepční studie rozvoje by mohla být hotova v roce 2022.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek