„Rozhodnutí zahrnout do zón, které začnou platit už od čtvrtka, také Krocínku pro nás bylo nemilým překvapením. Stalo se tak totiž i přes opakované ujišťování radnice, že je naše čtvrť specifická a zóny tu nikdy nebudou. Čerstvě vyznačená modrá místa nám pak jasně ukazují, že zde oproti dlouholeté praxi, kdy jsme, ač neoprávněně, stáli částečně na chodníku, bude parkovacích míst sotva třetina,“ říká pro deník Metro obyvatelka Krocínky Olga Kahlová a dodává: „Končí nepsaný zákon Krocínky – že nebudeme sousedovi parkovat před domem a raději budeme parkovat na neutrálním místě či před svým domem.“
Arogance, se kterou vedení Prahy 9 s místními jedná, je podle ní do nebe volající. Místním také vadí, že ohledně zón neproběhla řádná diskuze. Podle zjištění deníku Metro sice obyvatelé ulic Na Krocínce, Pod Krocínkou a Nad Krocínkou měli loni do 15. listopadu možnost vyjádřit se proti zónám, parkovací čáry se tu však objevily již o několik dní dříve. „Během tří dnů se mi tehdy podařilo získat zhruba 150 písemných vyjádření místních občanů a 13. listopadu jsem odboru dopravy Prahy 9 odeslala tato vyjádření s doprovodným dopisem. Změny byly prý projednány,“ dodává Kahlová.
Zavedení zón na Krocínce se nesetkalo s nadšením ani u místních spolků. Deník Metro vypátral, že se některé místní ženy bojí nočního hledání parkovacího místa. Ulice totiž propojují potemnělé schody, které jsou jedinou možností, jak se do horních či spodních ulic dostat. „Dle současného návrhu se tam nepodaří zaparkovat ani čtvrtině obyvatel. Zóny byly zřejmě navrženy od stolu, bez znalostí místních poměrů,“ vyjádřil se ke koncepci zón spolek Krocan.
Deník Metro oslovil místní radnici, zda si zavedení placených stání na Krocínce nemůže ještě rozmyslet. Podle mluvčí deváté městské části Marie Kurkové však budou zítra zóny placeného stání zavedeny v celé Praze 9. Stane se tak hlavně proto, že je za pár dní otevírá také sousední Praha 18. „A pokud by to Praha 9 neudělala, staly by se její ulice bezplatným P+R,“ vysvětluje Kurková.
Přiznává také, že radnice měla skutečně s Krocínkou v minulosti jiné plány. „Praha 9 nepředpokládala, že bude muset zavádět zóny ve vilové zástavbě. K tomuto kroku ale přistoupila na základě zkušeností z městských částí, kde byly zóny zavedeny jen v sídlištní zástavbě a následně se musely rozšířit i do vilových oblastí. Tak to bylo například v Praze 8. Otevřením zón parkovalo na sídlišti v Ďáblicích o třicet procent aut méně, ale jejich významný počet se přesunul do vilové zástavby,“ dodává pro Metro Kurková.
Jak ukazují data, která má údajně Praha 9 k dispozici, podobná situace by se opakovala také na jejím území. Vysočanská radnice podle Kurkové jednala s místními obyvateli dostatečně.
Zóny platí od apríla
|