metro.cz

Přednost pro MHD. Přibyly čtyři kilometry buspruhů i zelená na dalších 26 semaforech

  10:49
Hromadná doprava by měla letos v Praze svištět o něco rychleji. Organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) totiž v loňském roce připravil a uvedl do praxe celou řadu opatření pro plynulejší průjezd autobusů a tramvají ulicemi metropole. Konkrétně přibyly například nové vyhrazené buspruhy, kterých je po loňsku o 4,4 kilometru více.
Nejdelší buspruh vznikl letos na Strakonické. | foto: PID

„Díky tomu už mohou využívat autobusy v celé Praze celkem šedesát šest kilometrů vyhrazených pruhů včetně spolujízdy po tramvajových tělesech,“ říká mluvčí ROPID Filip Drápal.

Mezi nejvýznamnější rozšíření autobusových pruhů MHD patří například to v Tupolevově ulici v Letňanech. V návaznosti na rekonstrukci povrchu vozovky zde došlo i ke komplexní změně dopravního režimu mezi ulicemi Beranových a Veselskou. Nové úseky buspruhů přibyly na příjezdech do zastávek v této ulici v dubnu loňského roku. „Na Strakonické ulici v Praze 5 byl také v dubnu zprovozněn buspruh od zastávky Dostihová k Barrandovskému mostu díky stavebnímu rozšíření, další úsek byl otevřen v listopadu u Malé Chuchle,“ dodává Drápal.

Pruh pro autobusy přibyl také Vysočanech, konkrétně ve Freyově ulici v Praze 5. V srpnu zde došlo k prodloužení stávajícího preferenčního pruhu k Českomoravské ulici. V Hornoměcholupské v Praze 9 byl pak v září prodloužen buspruh před zastávkou Řepčická. V Opatovské ulici na Jižním Městě zase musel buspruhu ustoupit dřívější odbočovací pruh. V listopadu se totiž před Chilskou ulicí měnilo uspořádání křižovatky a MHD dostala při malování nových čar přednost před auty. „Drobnými, ale provozně významně přínosnými změnami byly i ty v ukončení buspruhů. Drobného prodloužení se dočkaly ty v ulicích Ankarská, Jugoslávských partyzánů, V Horkách, Výstavní a Vysočanská na estakádě,“ vyjmenovává Drápal.

ROPID se chystá malovat buspruhy i letos. Konkrétně třeba na Českobrodské mezi zastávkami Blatov a Na Vaňhově, na Horoměřické v celém stoupání z Šáreckého údolí až k zastávce Bořislavka, a také v Náchodské ulici od hranice hlavního města po okraj zástavby Horních Počernic.

Organizátor dopravy také zprovoznil preferenci pro MHD na semaforech. Na dvaadvaceti křižovatkách pro autobusy a čtyřech křižovatkách pro tramvaje. „Celkem tak mají přednost tramvaje už na devadesáti procentech všech světelně řízených křižovatek v hlavním městě a autobusy na 51 procentech všech světelně řízených křižovatek,“ doplňuje Drápal s tím, že preference umí zařídit třeba i to, aby semafor na bus takzvaně počkal, než vyjede ze zastávky a projede. Takové opatření funguje třeba na křižovatce u stanice Nádraží Libeň.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek