metro.cz

Větší foto
K detekci chodců využívají kamery v autech umělou inteligenci. CONTINENTAL | foto: CONTINENTAL

V autoškolách se možná bude učit, jak používat jízdní asistenty

  15:13
Moderní asistenční systémy řidičů neznamenají automaticky větší záruku bezpečnosti dopravního provozu. Vyplynulo to z dotazníkového šetření týmu odborníků z Univerzity Palackého v Olomouci a Akademie věd ČR.

Pomoci má nový tematický výukový systém, který čeští výzkumníci vyvinuli pro řidiče, prodejce automobilů i autoškoly.

„Asistenční systémy jsou extrémně rychle se rozvíjející fenomén automobilového průmyslu, který bude v budoucnu hrát zcela zásadní roli v užívání automobilů. Takovými inovacemi se musíme zabývat nejen po stránce vývojové, ale právě po stránce dopadů na člověka, protože jeho selhání stojí v pozadí až pětadevadesáti procent nehod. Z tohoto pohledu je proto státní podpora právě takovýchto výzkumů velmi důležitá,“ vysvětlil Petr Konvalinka, šéf Technologické agentury České republiky, která do projektu vložila 2,34 milionu korun.

Tým složený z výzkumníků Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a Ústavu teorie informace a automatizace Akademie věd ČR zmapoval prostřednictvím rozsáhlého dotazníkového výzkumu, jaký pozitivní, či naopak negativní dopad mají asistenční systémy na dopravní bezpečnost. Jedná se například o tempomat, systém varování před čelní srážkou či vyjetím z pruhu, hlídání slepého úhlu, detekce únavy řidiče, parkovací asistent nebo navigace. Výzkumu se účastnilo 526 osob různého věku a třetinu dotázaných tvořily ženy. Předmětem dotazníků nebyly jen samotné zkušenosti s asistenčními prvky, ale i názory a postoje lidí na přijetí systému mezi povinnou výbavu či výuku užívání systému v autoškole.

„Zjistili jsme, že ani nově vyvíjené inteligentní systémy dopravní bezpečnost nemusejí zvýšit. Teorie kompenzace rizika hovoří o tom, že řidiči při jízdě počítají s určitou mírou rizika. Pokud je zavedeno nějaké bezpečnostní opatření, může se stát, že se řidiči přizpůsobí a začnou se podvědomě chovat více rizikově. Typickým příkladem je prvek ABS,“ vysvětluje vedoucí projektu Matúš Šucha z Univerzity Palackého v Olomouci. Příliš mnoho informací z inteligentních systémů může podle něj výrazně ovlivnit pozornost řidiče a jeho bezprostřední reakce. Cílem rozsáhlého výzkumu tak bylo vyvinout výukové materiály, které pomohou zvýšit počet uvědomělých a informovaných řidičů, a tím zlepšit dopravní kulturu v zemi.

Výsledkem projektu je nyní efektivní a znalostní základ, který mohou státní instituce, autoškoly i výrobci automobilů využívat k informačním kampaním. Právě informační kampaně by měly podle odborníků masivní zavádění asistenčních prvků do systémů automobilů provázet. Jejich tvůrcům i všem ostatním je již nyní k dispozici unikátní interaktivní výukový software, příručka pro výuku v autoškole, řada informací pro prodejce automobilů nebo například výuková videa k vybraným asistenčním prvkům.

Software i další informace naleznou zájemci na adrese www.adas.upol.cz

Komentáře

zpět na článek