„Ti v tuto chvíli dokončují druhý piliř ze sedmi. Práce potrvají do přelomu listopadu a prosince tohoto roku,“ říká pro deník Metro Lišková s tím, že potápěči dnes ráno předvádějí výsledky své práce novinářům.
Samotná výměna ledolamů si podle odhadů vyžádá investici 29,5 milionu korun. Stávající ledolamy původem z Francie přitom slouží od roku 2004 a Karlův most je jediným z mostů hlavního města, u kterého se používají.
„Nyní bude pilíře mostu chránit dub, který má z evropských stromů nejvyšší trvanlivost,“ dodává generální ředitel správy komunikací Jozef Sinčák.
Práce probíhají na Vltavě za plného lodního provozu ve třech fázích. Ke spolupráci přizvala Technická správa komunikací nejen Potápěčskou stanici Jaroslava Šota, ale také Povodí Vltavy, Státní plavební správu a Národní památkový ústav.
Dodavatelem ledolamů je pak společnost Zakládání staveb, která pověřila dodáním dřeva Lesní závod Židlochovice. Ten vytěžil potřebných osm set metrů krychlových dřeva z polesí Moravský Krumlov a také v okolí Strážnice.
Správa komunikací plánuje spravit ledolamy ještě předtím, než zahájí opravy oblouků samotného mostu. Práce by se tu podle dříve avizovaných odhadů mohly protáhnout i na dvacet let. Náklady na jeden oblouk byly vyčísleny na několik desítek milionů korun.