metro.cz

Nohu z plynu! V létě zvířata migrují i při hledání vody

  11:45
Srážek se zvěří přibývá. Policie loni zaznamenala přes 12 tisíc střetů.
Sražených srnek přibývá. | foto: Metro.cz

Děje se to každý den. I včera trefil řidič na D11 v plné rychlosti srnku. O víkendu bylo srážek s lesní zvěří v Česku hned několik. Případů, kdy vůz smrtelně zraní srnku, prase nebo ježka, v poslední době přibývá. To potvrzují i ochránci zvířat. „Zatímco razantně ubylo hmyzu na předním skle a reflektorech, zdá se, že kadaverů (zvířecích mrtvol – pozn. redakce) na vozovce přibývá,“ říká Zuzana Coufalová z Nadace na ochranu zvířat. Její slova potvrdila i naše facebooková anketa. Například čtenář Dominik Doležal potkává sražená zvířata každý den. „Hlavně na silnici 4/D4 je to opravdu několik za jednu cestu,“ dodává čtenář.

Častěji zvěř pod koly umírá během zimního období, kdy se brzy stmívá a jsou častěji mlhy. V posledních letech ale přibývá střetů také v létě, a to nejen kvůli většímu provozu. „V horkém letním období zvířata migrují i při hledání vody,“ říká Coufalová.

Srážek přibývá

12 394

K tolika srážkách se zvěří došlo v loňském roce. Před pěti lety, v roce 2014, jich přitom bylo necelých sedm a půl tisíce.  Vůbec nejhorší byla minulý rok situace ve Středočeském kraji. 

120 

Tolik lidí se při srážkách se zvěří loni zranilo, dva dokonce zemřeli. To je nejhorší bilance od roku 2014.

Vzrůstající počet sražených zvířat lze vyčíst i z webové aplikace Srážky se zvěří, připravované specialisty z Centra dopravního výzkumu. Deník Metro centrum oslovil s dotazem, zda začátkem letošního léta statistici zaznamenali vyšší četnost srážek. „Z grafu za poslední měsíce neplyne, že by bylo v červnu více střetů. Je třeba si ale uvědomit, že v naší databázi máme především střety, které jsou hlášeny policii. Běžná přejetí malých zvířat se k nám nedostanou,“ uvedl Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu. Webová aplikace centra nabízí mapu srážek i rozdělení střetů podle zvířat. Podle statistik jsou nejčastěji sraženou zvěří srnky, druhá jsou divoká prasata.

Srážkám se snaží předcházet také Ředitelství silnic a dálnic. Postupně totiž oplocuje starší české dálnic. U nových dálnic je oplocení součástí projektu. „Ochrana velkých savců je zároveň ochranou řidičů. Proto se doporučuje instalovat oplocení. Zkouší se, ale prozatím s nejednoznačnými výsledky, pachové ohradníky či reflektory instalované na patníky,“ říká Bíl.

Střety se zvěří jsou problém nejen v Česku. Například ve Velké Británii budou nově řidiče varovat dopravní značky se symbolem ježka. Úřady tak chtějí zamezit nehodám i dalšímu úbytku populace ježků. „V Česku jsou ježci často oběťmi kolizí. Vzhledem k tomu, že tyto události nejsou téměř nikdy dopravní nehodou, jsme odkázáni výhradně na údaje od dobrovolníků. Aktuálně máme v naší databázi 450 záznamů o přejetých ježcích,“ píše se na webu Centra dopravního výzkumu. 

Jak postupovat

  • Dojde-li ke srážce se zvěří, jedná se o dopravní nehodu, při které došlo ke škodě na majetku třetí osoby, a řidič je v tomto případě povinen oznámit nehodu policii a s vozem dál nehýbat kvůli vyšetření nehody. 
  • Rozhodně si sraženou zvěř nedávejte do kufru. Už jen dva bažanti totiž mají podle hodnotového sazebníku cenu vyšší než 5000 korun, a tudíž jde v tomto případě o pytláctví. Pokuta 2000 korun je ten nejmírnější trest, který řidiče za toto jednání může čekat.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek