metro.cz

Cyklisté a řidiči. Otevírání dveří pravou rukou. Předešlo by se karambolům

  6:29
Co se ke mně blíží? To si někteří řidiči uvědomí až poté, co při podélném parkování otevřou dveře vozu. Pokud v té chvíli projíždí těsně kolem auta cyklista a šofér otevře nečekaně dveře, je na problém zaděláno.

Další 1 fotografie v galerii
Pozor, blíží se cyklista. | foto: Městem na kole

Chvátáme všude a vždy. Často si ale neuvědomujeme, že i spěchat se má pomalu a že pozornosti nikdy není dost. V souboji auto versus bicykl je rychlé vystoupení z auta nebezpečné. Pokud ale předtím nepoužijete takzvaný holandský chvat.

Holandská inspirace
Ten je založen na tom, že kliku dveří šofér neuchopí levou, ale pravou rukou. Musí se mírně natočit tělem ke dveřím a přitom se ještě podívá za sebe, jestli se neblíží jiné auto nebo cyklista. Pravidlo má pojmenování podle Nizozemska, kde tento způsob už delší dobu při výuce nových řidičů prosazují. Šance, že si přijíždějícího kola takový řidič všimne, je větší, než když se jen podívá do zpětného zrcátka. Toto u řidiče způsobí, že pohybující se auto či kolo v určitém momentu kvůli „mrtvému úhlu“ nezachytí.

Ve Velké Británii takové otevírání dveří nyní nově začlenili do novely silničního zákona. Nové pravidlo je v platnosti teprve od 29. ledna. Současně s tím určili Britové také pokutu za přestupek. Ta je stanovena na tisíc liber, asi třicet tisíc korun. Zavedení pravidla zdůvodňují ostrované tím, že ročně je kvůli neopatrnému otevření dveří u auta zraněno pět set cyklistů.

Paragrafy i technologie

  • Holandský chvat (v originále Dutch Reach) nahrazují  v autech nové technologie
  • Na opatrné vystoupení z auta pamatuje paragraf 26 českého zákona o provozu na pozemních komunikacích. 
  • „Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho, se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí odstavec 1.
  • Například Škoda Auto zavedla v rámci elektronické asistenční výbavy u nejnovější Octavie funkci „varování při vystupování“, která se řidiči zobrazuje, když vysedá z auta a kolem projíždí jiný vůz či cyklista.

Někteří jsou naučení už z domova
Autoškoly v Česku samozřejmě žáky „cepují“ slovy: Než vystoupíte, tak se podívejte pořádně do zpětného zrcátka. „Nemyslím, že bychom to museli stále a dokola žákům opakovat,“ říká David Wyrwol z Autoškoly Wyrwolová v Praze. Je to podle něho jedno ze základních pravidel a většinou na to při výuce jeho žáci dbají i bez upozorňování. „Je dobré, že někteří to mají odkoukané už od rodičů,“ připomíná Wyrwol.

Holandský způsob otevírání se v autoškolách netrénuje, nenajdeme ho ani v příslušném paragrafu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Na opatrnost při vystupování ale tento paragraf samozřejmě pamatuje (viz box).

Na Facebooku deníku Metro se se svými zkušenostmi svěřili i čtenáři Metra.

  • Jaké zkušenosti mají s otevíráním dveří stojících aut jako cyklisté i řidiči?
  • Radim: Dveře mi před kolo otevřela moje budoucí manželka. A pozvala mě na kafe.
  • Vladimír: Jako kluk pamatuji, jak táta při jízdě autem utrhl dveře od žigulíku SNB. Tehdy velký průšvih, ale časem na to byl táta pyšný.
  • Ondřej: Už jsem coby řidič pár cyklistů takhle málem trefil, ale vždycky se mi naštěstí vyhnuli.

Pozor si dává až po vlastní chybě
Že mladí řidiči na poučky z autoškoly zapomínají, dokládá zkušenost třiadvacetiletého studenta Matěje. „Asi nám to do hlavy tloukli, ale pořádně jsem si to uvědomil až asi po dvou letech ježdění. Zaparkovali jsme na Bělohorské v Praze. Spolujezdec se na něco ptal, pootočil jsem se k němu, ale současně jsem pootevřel dveře, naštěstí jen trochu,“ vzpomíná mladý řidič Matěj. V té chvíli projelo těsně kolem auta jiné vozidlo. „Kdybych otevřel dveře naplno, tak je z toho karambol,“ říká pro deník Metro a dodává, že od té doby při parkování vždy pozorně sleduje, jestli se k autu zezadu něco nebo někdo neblíží. Českou medializovanou obětí neopatrného otevření dveří auta se stal v roce 2016 v Brně 56letý cyklista.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek