metro.cz

Rozhovor: Kreditka slouží jako tramvajenka, říká pirát po návštěvě Londýna

  7:02
Zrušme monopol Opencard, trendy jsou jinde. K tomu vyzývá šéf pražských pirátů Ondřej Profant. Před časem se zúčastnil třídenní konference o dopravních kartách a dělí se o svoje zkušenosti. „Nejzajímavější mi přišly zkušenosti z jednotlivých měst, především Londýna a Chicaga. Třeba v Londýně za poslední roky srazili režii okolo výběru jízdného z dvanácti procent na tři procenta,“ říká pro deník Metro.
Ondřej Profant | foto: ČPS

Jak to, že se v Londýně daří vybírat peníze z jízdného levněji?
Díky bezkontaktním platebním kartám, dobrému managementu a neustálému růstu počtu cestujících. Místní hromadná doprava se velmi dynamicky rozvíjí, čili fixní náklady se stávají méně významnými. Původně byla jejich Oystercard také velmi nákladná. Dneska je však situace viditelně jiná. Ohledně Chicaga mě zase zaujalo, že mají za jízdné jednotnou cenu. Součástí konference byla i výstavní hala, kde jsme si mohli osahat mnoho zmíněných technologii.

Jaké jsou ve světě trendy v používání dopravních karet?
Velkým trendem je integrace s kreditními kartami ve standardu Europay, Master Card a VISA. To přináší značné zjednodušení zvláště nepravidelným zákazníkům. Dalším zajímavým trendem je silnější využití získaných dat k optimalizaci přepravy a cen jízdného.

Jak přesně to funguje?
Karty jsou bezkontaktní, přiložíte je k přístroji a vše je během okamžiku vyřízeno. V Londýně se většinou používají turnikety, ale není to podmínkou. Stejně tak to může fungovat jako štípání lístků: přijdete k přístroji v tramvaji, přiložíte a je vyřízeno. Popřípadě můžete mít časový kupón, nic neřešíte a při kontrole revizor vidí, že ho máte.

Zmínil jste využití platební karty jako tramvajenky i platební karty, tuto technologii jste si osahal?
Ano, je to velmi pohodlný způsob, zvláště pro mimoměstské. Je spolehlivě zabezpečen, kartu míváte vždy u sebe a především se systém nechová monopolně. Jedná se o standard, který je dnes zakomponován přímo v platební kartě, čili jakýkoliv vydavatel platební karty se může zapojit. Vydavatel pro takové užití dokonce nemusí být ani banka.

Zaujal vás některý ze systémů plateb ve světě?
Mnohá města již využívají ohromnou sílu informačních technologii. Jedním z takových systémů je zastropování jízdného. Čili pokud služby využíváte intenzivně, ale na základě krátkodobého jízdného, tak vám systém sám dá slevu. To přitahuje nové zákazníky. Dále je sympatické, pokud město nabízí dostatek způsobů platby. V Praze si ale lístek kreditkou koupíte jen na letišti a Národní třídě. To považuji za velmi nedostatečné.

V Londýně se mi před lety, tuším po třetí jízdě autobusem, přestaly odečítat kredity na Oystercard. To je to zastropování?
Ano. Máte limitováno, kolik může činit maximální útrata za den, a když dané částky dosáhnete, tak už jezdíte zdarma. Stejný princip lze aplikovat na další časová období. Třeba i na rok.

Vy jste v Londýně využíval jejich dobíjecí Oystercard?
Při této návštěvě jsem využíval platbu výhradně bezkontaktní kreditní kartou, která je v Londýně rovnocenná Oystercard, která je technologicky velmi podobná Opencard. Nicméně máme dosti odlišné tarify či způsob kontroly.

Jakým směrem se má podle pirátů ubírat Praha ohledně výběru dopravní karty?
Pluralitním. Žádné monopoly nepokládáme za šťastné. Za vlády ODS se zde začal budovat silný monopol Opencard. To považujeme za zcela zbytečné. Máme vizi, kde se bude moci zapojit mnohem více podnikatelů a Praha jen určí nutné podmínky.

Autor: Jan David Metro.cz
zpět na článek