metro.cz

Pozor na pokuty za přetížené auto

  12:57
Policie loni kontrolovala stovky aut do 3,5 tuny. Polovina z nich měla „nadváhu“.
„Za překročení povolené hmotnosti u vozidel do 3,5 tuny hrozí řidiči pokuta až dva tisíce korun,“ říká Iveta Martínková, mluvčí policie. | foto: Metro.cz

Přetížené kamiony kontrolují policisté denně. Málokdo ale ví, že pokuta hrozí i příliš těžkým osobním autům. S pěkným jarním počasím přibývá rodinných výjezdů. Víkendový pobyt nebo dovolená se ale mohou pěkně prodražit – jedete-li naložení s celou rodinou a bagáží.

697

Tolik vozidel do 3,5 tuny loni překročilo maximální povolenou přípustnou hmotnost. Policie za rok 2016 zvážila celkem 1370 aut do 3,5 tuny.

Celkem 2754 vozidel loni překročilo povolenou hmotnost. Policie kontrolovala 6568 vozidel. Převážně to byly kamiony.

Bodový systém sice zmiňuje jako přestupek jen přetížený kamion či autobus, protizákonné je ale i přetížení osobáku či menší dodávky. „Pokud řidič auto naloží tak, že váží víc, než je uvedeno v techničáku, tak se dopustí přestupku,“ potvrzuje šéf organizace BESIP Martin Farář. Těžké auto se chová na silnici jinak. „Pokud vůz přetížíte, jeho manévrovatelnost bude o hodně horší. Totéž pak platí pro brzdnou dráhu či akceleraci.

Důležité je také, jak náklad rozložíte. S hodně těžkým kufrem je větší riziko, že se auto dostane do smyku,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. U malých vozidel bývá většinou maximální možná hmotnost nákladu kolem 400 kg, u větších aut, kombíků a SUV až 750 kg. Nejběžnější auto v Česku – Škoda Octavia – disponuje maximální přípustnou přepravovanou hmotností 660 kg (platí pro model Škoda Octavia liftback 1.6 MPI).

Čtěte také:

Pokud se s ní na silnici vydá rodina s malými dětmi, problém je asi nečeká. Plně naložené auto s pěti dospělými, kteří nejsou zrovna střízlíci, se ale už do maximální povolené hmotnosti nemusí vejít. „Policie většinou osobní auta neváží. Je-li ale evidentní, že je auto přetížené, mohou to udělat. Například trhovci s plně naloženým autem si musí dát pozor,“ říká Farář.

Kapitola sama pro sebe jsou přetížené dodávky. Řada firem je využívá, protože spadají do kategorie aut do 3,5 tuny. Řidiči nemusí dělat povinné přestávky a nemusí se platit mýtné. Některé firmy se snaží těchto výhod využít na maximum a dodávky přetěžují.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek